onsdag 17 oktober 2007

Rostig ros, mockatårta och Englandsresa



En bild på rosen bara för jag tycker den är fin




och på mockatårtan för att den är jättegod.






När det är riktigt kalas här i Bohuslän skall man ha mockatårta till kaffet.
Hur det är ute i byarna nu, vet jag inte, men för 10-15år sedan fanns det många mockatårtsbakerskor både på Tjörn och Orust.
För min del är det den fjärde tårtan jag gjort under 10 års tid. På fredag fyller min pappa 80 år och då skall han få tårtan jag bakat och som jag bara bakar åt 80-åringar.
Receptet fick jag för ca 20 år sedan av Gunvor, vår ’matbespisningstant’, som varje jul och sommaravslutning bjöd på mockatårta.
Här är hennes recept.



Gunvors Mockatårta / ca 32 bitar

6 äggvitor – vispas till hårt skum
tillsätt
6dl socker och
några droppar ättiksprit
Gör av detta 3 bottnar.
Sätt in plåten i 150 grader varm ugn – högt upp
sätt plåten längst ner när marängen fått färg och sätt in nästa plåt.
När alla tre fått färg stänger du av ugnen och låter marängbottnarna stå och torka över natten.
Mockakräm:
Vaniljkräm av marzan - 7,5dl mjölk
5 msk koncentrerat kaffe rörs i medan krämen kokas
Låt krämen kallna.
Rör 750g smör (osaltat) tillsammans med
5 msk florsocker
och blanda ner vaniljkrämen lite i taget under kraftig vispning.
Lägg samman bottnarna med kräm emellan och garnera med resten av krämen, rostad mandel, syltade körsbär och ja, vad du tycker.
Krämen består av mer vaniljkräm än smör så därför känns den inte så fet.
Tårtan blir verkligen god.





I söndags tog vi ner vår pagodkornell (Cornus controversa 'Korea'). Tyckte inte vi hade något val eftersom jorden i rabatten var full utav rötter från trädet. Sedan planterade jag först en lite lönn, Acer palmatum Butterfly’ men den har jag nu bytt ut mot Sorbus aucupariaFernleaf’. Hoppas den kommer att vara snällare mot rabattens andra växter än vad kornellen var.

Till våren planerar vi en resa till Cornwall - läs mer om den här:

http://www.algonet.se/~sta-bod/

Hör av dig om du är intresserad och vill resa med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar