fredag 7 april 2023

Äntligen är nog våren här på riktigt.

Hyacinterna har sedan ett par, tre, dagar fått flytta ut ur växthuset och har klarat tillvaron ute med de där få minusgraderna vi haft riktigt bra.

De flesta julrosorna har knoppar som börjat slå ut. Här en spontan frösådd som jag är riktigt förtjust i men växter med vita blommor faller jag väldigt lätt för. 

Snödropparna har snart blommat över och mycket annat med mer färg är på väg upp ur marken. Rådjuren har varit på besök så hur det blir med blommande tulpaner återstår att se. Kanske har rådjuren inte lyckats bita av själva knoppen på alla. Tyvärr missade vi att tricodera i tid.


I dag var det dags att skola om de första frösådderna, plockblommorna, ettåringarna och grönsaksfröerna jag sådde för mer än ett par veckor sedan och lite annat som börjat gro mer än bra i växthuset.


Corydalis malkensis har börjat blomma. Den är min favorit bland nunneörterna i trädgården. 


Malkanunneörten är den vars knoppar slår ut först av de nunneörter vi har, blommorna är vita och när snödropparna vissnat är det den som målar marken vit, i alla fall på några ställen. Den sprider sig gärna, mer än gärna kan jag tycka ibland, men den går till vila och försvinner tidigt på säsongen och så är ju blommorna vita. Ursprungligen kommer den från Kaukasus, ett område mellan Kaspisk havet och Svarta havet.

Blåsippor, blå och rosa scilla, snöklockor, vivor, violer, vårstjärnor och lite annat står på kö och vi har en härlig tid framför oss. Det gäller som alltid att bara njuta och ta vara på de dagarna vi får.

Nu har vi en helt underbar tid framför oss.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar en riktigt Glad Påsk!

4 kommentarer:

  1. I like your attitude, "as always it's about just enjoying and taking advantage of the days we get." So true, we never know how many we will have so embrace each one.

    SvaraRadera
  2. Ja, nu starter det for alvor - foråret, og hver dag i haven kan man finde noget nyt at glæde sig over. Vejret er fint, stille og med masser af lys skal det meste nok klare sig.
    Det er en fornøjelse!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Jag såg en hel del julrosor i blom igår då jag spanade. Har en hel del löv kvar i rabatterna, det har inte varit läge att städa ännu. Börjar försiktigt skala av lite löv, så hoppas jag att det inte blir fler oväder. Jag brukar glömma att så luktärter så det blev gjort igår, kanske lite sent då jag ser hur långt dina har kommit redan.
    Önskar dig en Glad Påsk!
    Marika

    SvaraRadera
  4. Så fin nunneört! Och den är en favorit här också tillsammans med den gula C. bracteata. Dina blåsippor är så fina. Älskar färgen hos hyacinterna så mjuk och härlig.

    Att njuta och ta vara på det som bjuds - klokt! Jag gillar och delar den inställningen.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera