lördag 14 januari 2023

Fröer som inte bara lockar utan som nästan blivit ett måste,

i alla fall så länge jag kan gå ner på knä och har hjälp med grävningen, är luktärter, reseda, ringblommor och blomsterkörvel. En del grönsaker hör också dit men de flest av dem är lättare att hitta i butiken än blommorna.

Luktärtsfröerna inventerades och beställdes redan före jul, nu ligger de i frysen och bara väntar. Om allt går som planerat hamnar de i jorden i mitten av mars. Favoriten är ’Charlie's Angel’. Blå och långskaftad.

Resten av fröerna som saknades klickade jag hem under annandagen.


Vi odlar grönsaker bara för att det är roligt och glädjen över att se hur det växer. Att bara kunna gå ut i grönsakslandet och skörda eget, som så klart alltid smakar bättre än det köpta ;-) är ju också en anledning. 

Tråkigt nog har ofta de spanska skogssniglarna samma tycke och smak som vi.

Eftersom vi inte har plats för så mycket odlar vi det vi tycker om och som vi tror är svårt att hitta i butiken t.ex bondbönor, sockerärtor, vaxbönor, störbönor, sallad av olika slag, tomater, sparris, salladslök, kryddgrönt och blommor så klart.

Just blommor har de senaste åren fått ta större plats. Samodlar dem med grönsakerna. Är väldigt förtjust i ringblommor, tagetes, luktreseda, jätteeternell, zinnia, höstastrar, luktärter, rosenskära, slöjsilja och blomsterkörvel. Känns riktigt lyxigt att kunna plocka stora buketter hela sommar och långt in i oktober.

Att palsternackor och persiljerötter behöver färska fröer för att gro har jag numera lärt mig.

Purjolök är enkelt att odla tycker jag, förgror i kallväxthuset, planterar ut i slutet av maj,  sätter plantorna tätt och gallrar = skördar, under sommaren, samplanterar med zinnia. Har även direktsått i maj och skördat fina purjolökar i september.

Rödbetor lyckas jag bäst med om jag har förgrodda plantor, sår i växthuset under mars-april och planterar ut första halvan av maj.

Kål tar stor plats, därför ingen brysselkål säsongen som gick, kräver mycket näring, förgror, sår i växthuset i början av april och planterar ut i mitten av maj. Samodlar med blommor, linnétagetes, rosenskära och ringblommor.

När det gäller grönkål väljer jag den här säsongen en sort som klarar minusgrader, Westland Winter. Svartkål, palmkål, kan jag skörda från augusti till december.

Förra säsongen fick jag nästan inga vare sig morötter eller rödbetor från direktsådden och varför vet jag inte. Det mesta i både blom och grönsaksväg som jag förodlat i kallväxthuset lyckades jag däremot riktigt bra med trots kampen med/mot sniglarna.

Längtan, Lust och lite Förväntan inför det som ligger framför oss - en härlig tid.

Veckans tema i TrädårdsFägring är Fröer som lockar.

Allt Gott!

7 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Ditt trädgårdsland ser så inspirerande ut. Tänk att jag inte lyckas med ringblommor. De var min svärmors älsklingsblomma. Skulle gärna ha dem emellan grönsakerna. Din zinniabukett är riktigt vacker. Skall nog satsa på lite mer grönsaker i år tror jag.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
  2. Tack för tankarna om samodling. De ska jag spara. Hamnar alltid i bryderi vilka som ska få växa tillsammans. Jag kände samma förra året - direktsådda morötter och rödbetor ville inte alls. I år ska jag försöka skärpa mig och be fårägaren i grannbyn om fårull. Jag har problem med både sniglar och rådjur... Men skam den som ger sig.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Visst har man sina favoriter som man inte vill vara utan och oavsett om det är egna blommor eller grönsaker på bordet så känns det bra! Ska testa ditt tips om purjolök och zinnior i år tror jag. Purjolök har jag aldrig sått och zinniorna trilskas i planteringarna, kanske lyckas de bättre i kökslandet.

    Ha det gott! Ulrika

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar samplantering du har med grönsaker och blommor - så vackert och inspirerande !
    Ha det så gott !
    Kram/isa

    SvaraRadera
  5. It is that time of year! Not only getting the seeds in order but doing a number of cuttings and starting new plants with the cuttings. A gardeners work is never done!

    SvaraRadera
  6. Åh vad jag hoppas på att bli så pass att jag kan gå ut i trädgården och påta lite. Det är helt Ok om jag inte kan gräva och flytta plantor - jag är bra på att peka och att prata - men att inte kunna göra nåt i vår känns outhärdligt.....
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  7. Härlig inspiration om samplantering hittade man här hos dig. Har precis kommit igång med mina sådder för i år.

    SvaraRadera