måndag 3 oktober 2022

Höst i trädgården, nakna jungfrur och vackra bär.

Den sista månaden, september, har jag mest njutit av det som kunnat skördas i grönsakslandet, 

plockat sommarblommor (ettåringar) i stora buketter och nästan bara tittat på allt i busk och trädväg som är i behov av klippning, både här hemma och på landet. 


Cotoneaster veitchii

Maken har opererat handen pga vikingasjukan och ännu inte kunnat greppa vare sig grensåg eller sekatör och jag har njutit av ljudböcker och stickning. Snart är hans hand läkt och då får vi mycket att ta igen, men ännu återstår några lugna dagar. Kanske kan jag hinna sticka klart snedremsan till den stjärnmönstrade stolan?

Även om inget blivit gjort i trädgården bortsett från gräsklippning och vattning av krukor har jag nästan dagligen tagit en runda runt huset och precis som alltid oavsett om det är tidig vår, mitt i sommaren eller nu under förhösten har det hänt en del från den ena dagen till den andra. 


Callicarpa bodinieri var. giraldii ‘Profusion’

Glasbärsbuskens bär har färgats lila, tidlösan och höstcyklamen blommar och höstkrokusens grönvita skott har börjat visa sig ovan jord. Funkiornas blad blir gulare och gulare, höstsilveraxet blommar och doftar och blommar gör fortfarande både klätterstormhatten och skuggliljan. Skiner solen är det lätt att glömma att hösten närmar sig och ibland redan är här.

Missade temat Månadens bild förra veckan men här kommer en bild tagen i torsdags.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar fortsatt fin oktober!

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder och tänk att ringblommorna fortfarande är så fräscha. Hoppas hans hand blir som ny.
    Mvh
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Tycker om den lugna vyn i månadsbilden men så har du också en väldigt välplanerad och vacker trädgård. Visst är det skönt att bara vara ibland. Och stickning har jag också ägnat mig åt fast babykläder. Det är kul att sticka saker som kan bli klara på några få timmar...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera