söndag 7 augusti 2022

Snödroppstankar.

Nu när det fortfarande är sommar både känns och gissningsvis låter det underligt att någon tänker på snödroppar eftersom det dröjer minst fem månader innan de visar sig ovan jord,


men vill du föröka dina snödroppslökar genom delning är det hög tid. När jag själv delade och planterade om idag såg jag att lökarna till några av sorterna redan börjat få små rötter men de flesta lökarna var ännu i vila, i alla fall här på Västkusten, men inte så länge till.

Har tidigare delat snödroppslökar precis när de blommat över men fortfarande haft blasten kvar, in the green, men ofta misslyckats och förlorat alla. Därför delar jag numera helst när lökarna är i vila.


Jag gräver upp dem, luckrar jorden,


gödslar med benmjöl 


och delar de lökar som sitter ihop innan jag planterar tillbaks dem med lite större mellanrum, flyttar ibland en del av dem till annan plats i trädgården eller skickar vidare till andra snödroppsfantaster, galantofiler.

Här har vi en lerblandad jord och därför föredrar jag att plantera snödroppslökarna lite upphöjt så de inte hamnar för blött. Brukar sätta dem ca 6-8 cm djupt.

Ibland händer det att den där åtråvärda löken inte visar sig och när jag gräver efter den dyker en sådan här upp. Helt uppäten inifrån. Gissar att det varit lökflugans larver som haft kalas.

Vi njuter av sommaren. Jag plockar stora luktärtsbuketter och skördar kål av olika slag från grönsakslandet men också rödbetor, sockerärtor, tomater och vaxbönor.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar fortsatt fin sommar!

9 kommentarer:

  1. Thanks for the hint on replanting snowdrop bulbs. I think I must have done it all wrong - none them came up this year!

    SvaraRadera
  2. Takk for tipset! Ja, det er sånn man bør gjøre med narsissløkene også.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så mycket man borde göra och så mycket som är roligt att det är nästan omöjligt att hinna med allt.
      Allt gott!
      /Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Jag som har så få snödroppar och är glad att de växer överhuvudtaget, törs inte röra dem. Det är en mycket liten koloni. Vilken härlig bild från grönsakslandet.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marika!
      Tror dina snödroppar skulle växa till sig lite snabbare och du delade dem och samtidigt gav dem lite benmjöl.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Härligt inlägg Birgitta och det känns helt rätt i tid och när det gäller råd! Jag kom på igår var jag ska sätta lökarna som jag väntar i posten :) Alla utom en kom upp i våras, den var äten inuti, och de allra, allra flesta blommade. Så till våren blir det några små grupper till.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hei! Det er så godt å se våren allerede nå. Snøklokker er jeg så glad i . Har heldigvis klart å få spredt dem rundt i hagen. Nå ligner det på tepper. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  6. Å ja, tomathøsten er i gang nå... Jeg har også nydelige gule og denne vokste vilt :-)) og produserer masse, vel vi hadde en varm sommer, det rette for tomater.
    Jeg elsker snøklokker, de første vårbebuderne... Jeg skal ta vare på dem... takk for tipsene.
    Klem

    SvaraRadera