måndag 4 april 2022

Ett enda litet frö, så många drömmar och så mycket glädje.

Numera sår jag inga perenner alls, vår lilla trädgård är mer än full, utan i blomväg blir det bara ettåriga sommarblommor till buketter, krukplanteringar och som samplantering till grönsakerna vi odlar vid sommarhuset.  

Förkultiverar både när det gäller blommor och grönsaker för att ha stora plantor som bättre står emot snigelangrepp och ger tidigare skörd.

Den 12 mars startade årets sådder, tre dagar tidigare än 2021.

Nästan alla frösådder förutom tomater och luktärter har under senare år hamnat direkt i kallväxthuset där de fått gro i egen takt. Luktärter och tomater däremot har fått gro inne i värmen innan de flyttats till växthuset och en frigolitlåda men inte den här gången. I år fick alla frösådderna flytta direkt ut till växthuset och lådan. Nattetid har de fått en likadan låda som skyddande tak men nu när vi återigen fått minusgrader har vi satt igång värmefläkten.

Har sedan några år tillbaka en sålista som jag försöker hålla mig till men lyckas inte alltid. I mitten av mars är det tänkt att jag skall så blomsterkörvel, purjolök, persilja, luktärter, rosenskära, tomater, zinnia och förgro potatis.


Några potatisar att förgro införskaffats först i fredags och trots sålistan är luktreseda, solrosor och en av kålsorterna redan sådda fast de enligt listan först skall sås i slutet av mars. Kålen jag sått är den portugisiska, Portuguese cabbage 'Penca de Chaves'.


Fröerna är inköpta i Portugal för tre år sedan. Den både gror och växer dåligt tycker jag men ger stora, stora, blad perfekta till kåldolmar när den vill sig. Har sett på nätet att den i Portugal är klar för skörd vid juletid så det kanske inte är så konstigt att jag upplever den kinkig.

Just nu har vi riktigt aprilväder, kyla och regn, men snart är det dags att så(förkultivera)resten av kålsorterna, sallad, rödbetor, tagetes och ringblommor.
Har numera så många favoriter bland ettåringarna att potatisen i år skall få flytta ut från grönsakslandet för att ge större plats åt både drömmar och nostalgi i form av doftande och färgstarka blommor.


Gult och orange, färger jag länge valde bort både när det gäller inredning och trädgård, har jag under senare år återigen börjat tycka om och uppskatta inte minst i form av ringblommor. En kärlek som under senare år inte längre bara har klargula eller orangea blommor.



I år var det svårt att bara välja ett par olika sorter så därför blev det fem, alla från Impecta.'Snow Princess','Honeymoon','Pygmy Buff', 'Black- Centered Orange Princess' och 'Indian Prince' kommer att hamna som plockblommor bland purjolök och svartkål i grönsakslandet.


Att samplantera ettåriga sommarblommor med grönsaker är en fröjd för ögat. Inte minst ringblommor tillsammans med olika kålväxter.

Luktärterna, resedan, rosenskäran, solrosorna och zinniorna har grott och de små fröplantorna har klarat de kalla nätterna bra tack vare det nattetid pålagda locket av frigolit och värmefläkten.

Det brukar ta mellan 6 och 10 veckor från sådd till utplantering. Har vi vårvärmen med oss kan jag sätta ut en del av plantorna i början av maj.

I slutet av juni börjar buketternas tid. Plocka ofta, det gäller de flesta ettåriga blommorna men inte minst luktärter 



och ringblommor, klipp bort allt överblommat och glöm inte att gödsla.

I juli skall jag om lusten fortfarande finns kvar så ytterligare en omgång av både svartkål och rödbetor men då blir det bara i några enstaka krukor med ett par fröer i varje. Den svagaste plantan kommer jag att knipsa bort. 

Plantor som skall få stå kvar i sina krukor ända tills det är dags för höstens krukplanteringar.

Länkar till TrädgårdsFägring och önskar oss alla ett finfint trädgårdsår.


13 kommentarer:

  1. Så härliga bilder!! Det låter härligt och varför sår inte jag ringblommor mellan kålraderna? Får nog ändra det tänker jag. Eller så får jag välja någon annan sommarblomma som jag kan ha inne i buketter. I år behöll jag blomkålssådden inne, har haft dålig groning på dem när jag satt de i växthuset och nu jäklar gror dem :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Carina! Tomaterna har grott dåligt så några av de sådderna fick flytta in idag. Kanske skall jag ta in den portugisiska kålen också trots värmefläkten nu är det är så kallt. Nästan allt i blomväg är vackert tillsammans med grönsaker (kål) inte minst den högväxta linnétagetesen.
    Allt gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Du har sandelig travlt i denne tid med alle dine blomster og grønsager! I år har vi også sået Linnétagetes efter flere år hvor vi har savnet dem, og de skal pynte både i køkkenhaven og blomsterbedene. Portugisiske grønsager har jeg også prøvet, men de mangler vist både sol og varme her hos os. Synes det er svært at finde gode robuste grønsager som klarer vejret og sneglene, men det er flotte billeder du viser fra din køkkenhave! Så megen glæde og dejlig mad!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla!
      Det är först på senare år som jag börjat uppskatta tagetes. Tyckte länge den var en ful 'tantblomma'. Kanske är det för att jag nu är tant som jag börjat tycka om både linnétagetes, Vanilla Cream och Strawberry Blonde. Linnétagetesen är helt underbar, inte minst i buketter.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta!
    Så härligt med olika sorters ringblommor. Har försökt så dem, men lyckas inte. Det var den enda blomman min svärmor sådde. Jag sådde zinnia som kom upp väldigt snabbt och så blev det kalla nätter. För första gången har sådden frusit, så jag får börja om. Det var några kalla nätter och bubbelplast och fiberduk inne i ett plasttält i växthuset, hjälpte inte. Nu står sådderna inne. Så fina bilder, med blommor och grönsaker.
    Ha det fint /Hälsningar Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Zinnian gror snabbt så du har säkert stora plantor när det är dags för utplantering, trots att du fått så om. Förra säsongen var första gången jag förkultiverade ringblommor och det blev ett riktigt lyckat resultat :)).
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Piękne zdjęcia.
    Nagietki bardzo lubię. Sieją się u mnie same i są doskonałym dodatkiem do dalii.
    Ciekawy pomysł z burakami w doniczkach.
    Groszek pachnący chyba wysieję w tym roku z warzywami. Dobry pomysł.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Även här brukar det dyka upp en del självsådda ringblomsplantor. Hamnar de helt fel flytta jag dem. Underbart med luktärter. Buketten står inte länge men plantorna är frikostiga så det går snart att plocka en ny.
      Lycka till med odlandet!
      Birgitta

      Radera
  6. This year I am planting many marigold plants. They are so hardy and easy. That is how I want the garden, especially the Asian Patio and fountain area this summer. Nice visiting your blog today.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you!
      Guess you have to take care of the plants, remove the over bloomed, quite often for the marigolds to continue their flowering for a long time.
      /Birgitta

      Radera
  7. Det var spændende at læse om dine forårsforberedelser med tanke på både køkkenhave og buketter. Også en fin billedserie. Navnlig det første billede, der viser haveårets højdepunkt, når grøntsager og blomster bugner.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elna! I dag känns sommaren avlägsen. Snö, regn och nästan nollgradigt. Här längtar jag eter sol och värme.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  8. Visst är det fantastiskt med dessa fröer som ger så mycket odlarglädje.Ringblommor har även jag satt en hel del av de är så fina ute i rabatterna och jag lyckas med dem varje år har dem under ett träd.Det är en underbar tid vi går till mötes med sommaren som vi har framför oss.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera