fredag 15 oktober 2021

Visst är hösten här på riktigt

och det har den varit ganska länge även om jag har försökt tänka bort den. Soliga dagar 

med blommande höstkrokus 

och tidlösa har det gått lätt men när regnet vräkt ner har det bara varit att inse fakta.

Först under början av oktober fick vi äntligen fram sekatören och sågen fast buskar och träd helst skulle beskurits under JAS (juli, augusti och september)

och veckan som snart gått fick jag ihop en fin bukett med reseda och ringblommor när jag besökte landet. 

Den enda lilla plantan av portugisisk kål som överlevde våren och mördarsniglarnas anfall har inte blivit särskilt stor, men vacker är den 

och det är palmkålen i grönsakslandet också.

Regnfattiga och varma dagar har jag passat på att rensa bort ogräs från gångar och rabatter och då har jag stött på många små snödroppslökar ovan jord. Lökar som gissningsvis tryckts upp på grund av platsbrist och trängsel. 

En del av dem har jag gett bort men några har hamnat i krukor. Terrakottakrukor som nu står i bänkarna på norrsidan huset. Krukor jag hoppas kunna ta in eller lyfta fram för att under tidig vår i mer näshöjd få känna doften av blommande snödroppar.


Aktivt planerat något inför kommande säsong har jag ännu inte gjort men det finns luktärtsfröer i frysen och snart också lite tulpanlökar i både krukor och rabatter. Efter jul brukar jag inventera bland grönsaksfröerna och då beställa vad som behövs nytt utav. Ibland, när några av fröerna jag vill ha är slutsålda förstår jag att jag är sent ute men trots det känns jul och nyår ändå som både avslut och början på något nytt. 

Veckans tema i TrädgårdsFägring är "Planerar för kommande säsong" och fler inlägg på temat hittar du här.

Trevlig helg!

13 kommentarer:

  1. Så fine bilder! Man har fortrengt høsten litt, for det har jo vært så behagelig temperatur. Men tegnene blir stadig tydeligere.
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene!
      Ja vintern närmar sig. Nu har vi haft den första frosten.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Både den portugisiske kål og palmekålen er meget dekorative planter både til pryd og nytte. Jeg forestiller mig, at palmekålen også vil pynte som krukkeplante.
    Jeg finder også vintergækløg oven på jorden. Jeg har undret mig over, hvorfor løgene kommer op, men din teori om, at det kan skyldes pladsmangel lyder sandsynlig.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  3. Härliga höstbilder och bra tips att ta hand om alla vårlökarna! Ja hösten är ett faktum...även om jag gillar hösten ser jag inte fram mot november. Denna dystra månad.
    Önskar dig en skön helg nu!
    Kram från ett blåsigt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Även jag gillar hösten, inte minst soliga dagar. Vi pendlar under sommarhalvåret mellan hemma och landet och det där med innefix och städning blir eftersatt. Under november röjer och städar jag huset så den månaden går ganska fort.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Det kunde jag ju faktiskt gjort när jag stog där med min svarta back full med fyllda snödroppar... Krukat några! Men nu är de nertryckta allihop. Den portugisiska kålen var ju urläcker. Och John Taylor, heter han så hmm??, pratar numera om JASON.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Den portugisiska kålen är helt perfekt till kåldolmar. Smaken är lite annorlunda men väldigt god. Ja nog kunde du krukat in några för att ha i näshöjd ;-)).
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  5. Jättesnygg kål. Den hinner växa ett tag till innan kylan slår till på allvar. Snödropparna kommer att bli ljuvliga att plocka in.
    Här tycker jag mig märka att det blivit betydligt varmare höstar. I år fick vi till exempel inte första frostknäppen förrän efter älgjakten och det har nog inte hänt nån gång tidigare. Jag får också vänta med att sätta vitlöken till november istället för oktober för att den inte ska skjuta skott innan tjälen kommer.
    Pga värmen tror det går lika bra att beskära i början av oktober också. Kanske får döpa om till JASO.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      JASO låter hoppfullt för fortfarande har vi kvar både buskar och träd att beskära på landet. Veckan som kommer skall det hämtas gödsel och jordgubbslandet skall ansas från revor och småplantor så även här dröjer det nog in i november innan vitlöken kommer i jorden.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  6. Vackra bilder från din höstträdgård. Höstkrokusarnas blå färg och kopparlönnens stam i solen. Fantastiskt. Gillar palmkålen och skulle gärna ha den i mina perennplanteringar men är rädd att rådjuren gillar den ännu mer. Ringblommorna blommar fortfarande här också, egentligen var det först på sensommaren de satte fart så jag är glad att de kämpar på lite längre.
    Brukar önska att jag planterat smålökar i krukor när våren kommer. Så härligt att kunna ha för lite tidigare blomning. Kanske kan komma till skott nu i höst när jag blivit påmind.

    Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Även här, både hemma och på landet har vi besök av rådjur men tack vare ett par sprutningar/säsong får vi ha våra lökväxter ifred. Grönsakslandet har vi hägnat in annars hade vi inte alls kunnat skörda något.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  7. Hej Birgitta!
    Så fint du har det i trädgården. Kål är så dekorativt, har skaffat mig frön, så nästa år skall det bli kål. Vilken härlig tanke med snödroppar i krukor, nu har jag inget överflöd av dem ute, men det kan bli något annat trevligt i krukan.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Kål är vackert både i grönsakslandet, krukor och rabatter. I år samplanterade jag den med linnétagetes, zinnia och ringblommor. Så lite fjärilslarver vi den här säsongen haft på kålplantorna har vi aldrig tidigare haft. Om det har med blommorna att göra vet jag inte men det var runt dem som kålfjärilarna samlades.
      Trevlig helg!
      Birigtta

      Radera