fredag 22 oktober 2021

Dröjer sig ännu kvar

gör den där glädjen över att bara kunna gå ut och fortfarande från dag till dag se förändringarna i och på den lilla jordplätten vi, min man och jag, kan kalla vår egen 

trots att trädgårdsmöbler flyttats in och frostkänsliga växter står på kö under köksfönstret för vidare transport till källarens mörker.

Vaxklockans blad och blommor har färgats bruna av nästanfrosten 

men kung Bore behöver ju knappt andas ut innan Kirengeshoma palmata  eller "Månstrålen" dukar under och vissnar. 

Några av funkiorna har fortfarande blad som lyser som guld när solen tittar fram 


Hosta 'Blueberry Muffin'

och höstkrokusens blålila färg passar perfekt till allt brunt och visset även om de snabbt lägger sig till vila, inte minst om det regnar. 

Hittills har det varje dag dykt upp nya hårt rullade, smala små blåfärgade spjut bland alla de som ligger ner och i år har jag förundrats över att de helt plötsligt blivit så många. 


Grenastern
Symphyotrichum lateriflorum ’Lady in Black’ har jag tidigare berättat om men gör det igen för precis nu har de första knopparna slagit ut och de ljust rosa, nästan vita små, små blommorna lyser så vackert mot de fortfarande mörkgröna bladen och brunvioletta stjälkarna.


Har man lyckan att ha en trädgård finns det året runt alltid något i vardagen att glädjas åt. Lökplantering sent i oktober och kanske ogräsrensning i november om vädret tillåter och lusten infinner sig. Sedan dröjer det inte länge innan de första snödropparna börjar dyka upp.

Dröjer sig ännu kvar är veckans tema i TrädgårdsFägring. Här hittar du fler inlägg på temat.

Trevlig helg!

12 kommentarer:

  1. Ja, akkurat sånn er det. Fint at det fortsatt kjennes greit å gå ut og sysle rundt i hagen. Berge de sarte plantene og legge ned velduftende løk. (Ja, jeg synes blomsterløk lukter så godt!)
    Så heldig du er, som har fått mange høstkrokus! Ha en fin helg.
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene!
      Nu är lökarna i jorden men någon vällukt kände jag inte. Kanske för att det blåste en del idag. När det nästa gång är dags för lökplantering skall jag sniffa när jag öppnar påsarna.
      Trevlig helg!

      Radera
  2. Så flotte høstkrokus du har som blomstrer nå! Ha, vi som har en plass på jorden som vi kan kalle vår egen hage er veldig heldige. Det er så herlig å kunne være ute nå og bare nyte hagen.
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marit!
      Ja nog är det härligt att ha en trädgård, en av de stora lyckorna i livet.
      Trevlig helg!

      Radera
  3. Grenastern ny bekantskap och så fint fotad!
    Trevlig helg till dig också
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette!
      Grenastern, sen i starten och älskad av sniglarna, är en riktig doldis under sommaren men i slutet av augusti dyker den helt plötsligt upp men sina brunlila grenar och mörkt gröna bladverk. Då behöver den inte ens blomma för att ta plats och synas.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Grenastrar är underbara höstblommare. Höstkrokus är så fina men varje gång jag gräver upp dem och får upp de ytte pytte små lökarna förundras jag över att de kan blomma överhuvudtaget. Visst är vi med trädgård lyckligt lottade :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Att gräva upp några höstkrokuslökar har jag ännu inte gjort, tror jag, men det händer ofta att det dyker upp små krokuslökar när jag gräver i rabatterna. Lökar jag trott vara Crocus tommasinianus.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Ja även om det är mycket jobb så vad vore ett liv utan en liten grön täppa? Ja nu har jag 5000 kvm att ta hand om så det är ingen lite och lättskött täppa hi hi...
    Vilka UNDERBARA lökar i keramik? Har du gjort dom?
    Kram från ett lite kyligt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Lökarna 'hittade' och föll jag för under ett trädgårdsbesök i Skåne för ett par veckor sedan.
      Fortsatt fin höst!
      Birgitta

      Radera
  6. Så vackra bilder på din vackra trädgård! Tack!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera