måndag 30 augusti 2021

Brunröta i tomaterna men trots det en fin sommar!

Enligt Caj Lundgren, Kajenn, och hans Lärodikt den första juni, har vi fortfarande några dagar kvar innan sommaren är slut för den här gången.  1:a juni, var det den första av 100 sommardagar och visst kändes då september avlägset.

Hoppas att vi alla kan och har möjlighet att ta tillvara sommarens sista stunder. Sommaren, den där jag hela vinterhalvåret smått längtar efter, trots att jag tycker om alla årstider, är nu snart förbi. I går kväll på altanen , med stickning och ljudbok i öronen kändes hösten avlägsen. 

Floxen spred sin doft, solen lyste och kastade sina strålar genom äppelträdets och olvonets  grenverk.

Passioner har med tiden en tendens att svalna och så är det nog just nu också med mitt trädgårdsintresse. Kanske kan lusten till ogräsrensning och klippning av buskar och träd återvända när sommaren släpper sitt grepp?

I våras satsade jag på att så sju olika sorter av frilandstomater som skulle vara motståndskraftiga mot brunröta. Namnen på dem minns jag inte nu, etiketterna finns kvar på landet. 


Det såg länge lovande ut men för ett par veckor sedan slog brunrötan till och tyvärr har alla utom en av sorterna drabbats hårt. 




Nog känns det ledsamt att behöva slänga.

Går det att fortsätta odla tomater på friland när man väl drabbats av brunröta?

Allt är inte bara elände. Kålen och luktärterna är riktigt fina och jag har kunnat plocka många stora blombuketter.



Fortsatt fin sommar! Den får gärna vara kvar tills mitten av oktober.

Glömt länka till TrädgårdsFägring men gör det nu.

12 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Vi har haft regn och rusk och så vände det igår, och blev sol och fint. Idag var en härlig solig dag igen, och det känns helt fantastiskt att kunna vara i trädgården. Passar på att hjälpa dottern med hennes trädgård medan hon har semester. Så tråkigt med dina tomater. Är glad att mina ser ut att må bra, de som är ute har mått bättre än de i växthuset. Det var för varmt där i år. Hoppas du hittar lusten igen, men stickning är inte dumt det heller.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Här går jag mest och skrotar själv i trädgården med lurar i öronen och lyssnar på en bok så jag förstår att det måste vara roligt att dela ogräsrensning med någon man kan utbyta tankar och småprata med. Det har regnat en del här också men nu har vi och har haft underbara sensommardagar. Lusten, den där trädgårdslusten, finns allt där även om den inte är lika intensiv längre. I kväll laddar jag buxbomsklipparen ;-)).
      Fortsatt fin sommar och skön början på september!
      Birgitta

      Radera
  2. Vidunderligt billede du indleder med! Rigtig skøn sensommer-stemning.
    Ærgerligt med alle dine tomater. Jeg håber du har fået lov at smage inden det gik helt galt, men har ingen gode råd til dig desværre.
    Din høst-buket spreder glæde og sol i sindet!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Flox har jag inte alltid tyckt om men nu är jag glad att jag tänkte om och planterade några i trädgården. Älskar doften och det ljus de sprider i sensommarskymningen. Vi har trots brunrötan ätit många goda tomatsallader och jag har ett flertal (många) små förpackningar med tomatröra i frysen.
      Visst blir det fina buketter av linnétagetes, reseda och lite olika slags ringblommor men buketterna med ringblommor håller inte särskilt länge. Underbart är kort!
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  3. Her har vi også haft et par dejlige dage sidst i august og det ser ud til at det fortsætter nogle dage endnu.
    Jeg er nu rigtig glad for efteråret, hvor man kan plante og lave planer for næste år :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  4. Lene!
    Underbara sensommardagar här också med ca 22 grader varmt och solsken. Perfekt väder för trädgårdsfix.
    Fortsatt fin sommar!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Jodå här njuter jag i solstolen varje kväll och tycker vädret är underbart. Har också fått lite brunröta såg jag men värre är att de knappt mognat i år. Till nästa säsong tror jag att jag ska återgå till mina baljor för dem kan ja ha en bra bit från potatisen.

    Ljuvliga bilder, som vanligt, av sensommar som du har tagit. Jag tittar glatt på phloxen här också - de tillför så mycket nu.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carina! Om du tycker bilderna är fina är de kanske det? Floxen doftar och jag gör som du, njuter i kvällssolen. Underbara september, hoppas denna månad blir riktigt lång.
      Allt Gott!

      Radera
  6. Uffda. Griffelråte (som vi kaller det) er det visst ekstra mye av i år, av en eller annen grunn. Har fått det på enkelte tomater på noen sorter, men heldigvis flest uten. Resten av avlingen din og blomster ser fantastisk ut!
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Irene!
      Igår skördade jag de sista ätbara tomaterna och slängde säkert 4 gånger så många med brunröta. De hamnade i fyllet. En svacka i berget vi fyller upp på landet. Blomningen i grönsakslandet blev över förväntan med tanke på att mördarsniglarna i våras åt upp ungefär hälften av plantorna. Ibland blir det bra trots allt!
      Trevlig helg!

      Radera
  7. Hej!
    Även här slog brunrötan till utomhus för några veckor sen, men jag hade hunnit skörda det mesta. Jag hade inte odlat tomater på samma ställe igen nästa år, utan testat några meter därifrån åt det håll vinden kommer ifrån. Det är också viktigt att inte samla frö från drabbade plantor. Jorden från krukorna kan upparbetas med gödsel och användas till andra växter utom tomatsläktingar.
    Kålen ser jättefin ut och all blomning. Här kom regnet för sent till sandjorden och det blev höst tidigt.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette!
      Många tack för tipsen. Jag odlar tomaterna på friland för att slippa så många krukor att vattna.
      / Birgitta

      Radera