torsdag 29 juli 2021

Vilken underbar sommar vi har och har haft.

Här har jag nästan helt valt bort trädgården under några veckor eftersom vi tillbringat de flesta dagarna på landet. Där har vi istället prioriterat bad och cykelturer.

Har bara varit hemma ett par gånger under veckorna och sprungit runt bland krukorna med vattenslangen 

och då även gett törstande perenner och träd en skvätt.

Mellan baden


och cykelturerna 

har jag plockat stora luktärtsbuketter, 



skördat primörer från grönsakslandet 



och suttit på altanen eller under körsbärsträdet där jag lyssnat på böcker och stickat på den där 


som så småningom skall bli till en sjal eller bilfilt att svepa om vinterfrusna ben.
I söndags kom vi hem igen och blir kvar så länge vi kommer att ha svalare väder och förhoppningsvis mycket regn. Trädgården har i värmen blivit eftersatt, 


buxbom, häckar och träd behöver klippas och perenner och rosor ansas. Kanske och förhoppningsvis kan delar av det bli av en molnig och regnfri dag under veckan, en mulen dag är ju perfekt för buxbomsklippning. Träden, i alla fall de stora äppelträden, får vänta med sin frisering till september. Måste erkänna att det där med daglig trädgårdsfix inte alls känns lika roligt längre och absolut inte när solen skiner, det är badtemperatur i havet och kvällarna är varma men det är nog bara åldern som spökar, tar ut sin rätt kanske?


De vitblommande liljorna jag planterade för några år sedan blommade i värmen snabbt över när jag bara vände ryggen till och då passade också sniglarna, de där förbaskade mördarsniglarna, 
på att kalasa på några av funkiorna. 


Bladen på sniglarnas favorithostor ser nu ut om såll. Funderar på att klippa av dem längs med marken för att slippa se eländet. Men hinner de då återigen att grönska?

I tisdags kom äntligen det där regnet som jag men framför allt trädgården längtat efter. Nu ikväll har vi fått mer än 30 mm och mer kan komma.

Det låter kanske som om det där med trädgård bara är elände men så är det inte alls. Att en lagom varm dag krypa runt och klippa buxbom kan vara ren njutning.

Fortsatt fin sommar!

12 kommentarer:

  1. Nogle gange har man behov for at holde ferie fra haven. Og det lyder som om, I har forstået at hygge jer med badning, cykelture og afslapning. Haven klarer sig nok. Krukkerne og de sarteste planter er jo blevet vandet. Og nu, hvor det har regnet, bliver haven sikkert grøn og frodig i sensommeren.
    Nyd sommeren!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Sommaren har varit underbar, inte minst badtemperaturen i havet och trädgården verkar ha klarat sig bra. Bara en kryddbuske och några vildpelargoner ser riktigt ynkliga ut, några jag missat när jag gått runt med slangen. Nu har vi fått över 50 mm och mer regn är att vänta till helgen. Nästan så jag önskar värmen kom tillbaka en gång till innan sommaren är slut för den här gången.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  2. Så fint å se litt av hagen din. Sommerhilsen fra Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mette!
      Hoppas du också har och har haft en fin sommar.
      /Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta!
    Det är absolut ingen höjdare att jobba i trädgården när det är varmt, då är det skönare att cykla eller bada. Trädgården ser ut att ha klarat sig riktigt fint ändå. Vi fick också äntligen regn i tisdags, och sedan har det kommit mindre skurar under veckan. Mina liljor blommade också snabbt över. Idag är det en gråmulen dag och det känns helt ok.
    Ha en skön helg /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Trodde alla mina liljor blommat över men idag på väg till växthuset kände jag liljedoften och såg att två av dem precis börjat slå ut sina knoppar. Vad det är för slags liljor vet jag inte, känner bara igen krolliljorna, men vita är de och doftar gott gör de och det är det viktigaste.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  4. Härligt! Låter som en hel drös med sköna sommardagar ni har haft/har...än är inte sommaren över :) Regnet var välbehövligt men kunnat komma i en lite mer lagom dos, men det var ändå välbehövligt efter alla stekheta dagar.
    Underbara bilder av din sommar!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti!
      Visst var regnet både efterlängtat och välbehövligt. Lite av vår väg på landet spolades bort och till svampskogen går det inte längre att ta sig med bil men det är små problem med tanke vad ni råkat ut för. Allt gott ändå trots allt som hänt!
      Birgitta

      Radera
  5. Absolut inget trädgårdsarbete i värmen, men jag har stigit upp tidigt och varit ute sent. Vissa kvällar inte kommit in förrän 23-tiden. Låter härligt med bad och cykelturer och perenner är ju inte lika känsliga som grönsaker och ettåringar.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annette!
      Trädgården här hemma har vi försakat men maken har varit flitig med att vattna grönsakslandet. Du har så stora odlingar att jag förstår att värmen påverkat dig och trädgården på ett helt annat sätt.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  6. Åldern eller så är det bara en period men bra att lyssna oavsett. Jag har haft mindre lust i sommar. Hostan - jo den kommer nog snabbt. Jag märker att hostor där jag slängt ut rejält med snigelmedel snabbt bara nåt fåtal dagar börjar få nya, hela blad.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Med det svalare vädret har lite av lusten kommit tillbaka. Häckarna är klippta och en del perenner och rosor är ansade. Genast ser trädgården lite trevligare ut. Allt gott!
      Birgitta

      Radera