fredag 2 juli 2021

Nu är det krolliljornas tid - Lilium martagon

"Det bästa med en trädgård är att man kan göra precis vad man vill." Sven-Ingvar Andersson.

Visst är det underbart att ha en liten jordplätt att fylla med sina favoritväxter. Vilka de är spelar ingen roll bara vi tycker om dem. Undrar just nu när jag sitter här vid datorn hur många vi kan vara i detta avlånga land som går där och njuter på kvälls eller morgonrundan när vi ser dem i full blom?

Aklejor, allium, nävor och nästan alla pioner har blommat över, de flesta av deras fröställningar är bortklippta sedan några veckor 

och krolliljor, stjärnflocka och vitblommande storklocka har tagit över tillsammans med en och annan ros, senblommande nävor och blommande buskar.


Lilium martagon 'Claude Shride'

Här är jag lika förtjust i krolliljor, Lilium martagon som i aklejor. Krolliljorna med de där turbanliknande blommorna är som allra finast just nu. Alla knopparna på stjälken har inte slagit ut och inga utslagna blommor har ännu tappat sina kalkblad.

De har här i landet spritt sig från klostren via slotts och herremansträdgårdar för att förvildas och så småningom hamna i våra lite enklare trädgårdar.


Lilium martagon 'Arabian Night'

Krolliljan är nattdoftare, snart dags att gå ut och sniffa för trots alla år jag haft den i trädgården har jag ännu inte känt någon doft och sitt namn har den fått från nederländskans krullelie eftersom kalkbladen krollar eller rullar ihop sig.

Här i Sverige växer den vilt i stora fält på en del platser, bl.a på Kinnekulle. Den hör också till Birgittablommorna, växter som under medeltiden fördes in här i landet av munkar för att växa i t.ex Birgittinerklostrets trädgård i Vadstena men säkert också i många andra klosterträdgårdar. I Vadstenatrakten finns flera nu levande växtminne från Birgittas tid. Karin Berglund ger i boken Längtans Blommor flera  exempel på sådana. Tulipa sylvestris, hålnunneört Corydals cava, krollilja Lilium martagon, ramslök Allium ursinum och myskmadra Galium odoratum.


Lilium martagon 'Gaybird'

Krolliljorna sprider sig ganska snabbt med sidolökar och låter man fröställningarna stå kvar sprider de sig rikligt även med frön. 

Trots att jag tror mig klippt bort alla fröställningar dyker det varje år upp ett par krolliljor på platser i trädgården där det tidigare inte funnits  några.

Krolliljans fröer är inte fröäkta. Vill man ha likadana liljor som de man redan har är det delning av lökarna som gäller eller förökning med lökfjäll.

Att så kan vara riktigt spännande för man vet ju aldrig vad som kan dyka upp bland de där sådderna. Det lär ta 7 år från sådd till blommande lök. Själv har jag bara sått ett par, kanske tre gånger och det är nu längesedan, säkert mer än 7 år. Då lät jag sådderna stå kvar i krukan ett par år innan jag grävde ner hela jordklumpen i rabatten och ganska snabbt glömde bort den. 

I år blommar flera av de där egensådda lökarna för första gången. De flesta är ljusrosa som ursprunget men några skiljer sig från mängden.


Inte minst de här med pälsklädda knoppar som ännu inte slagit ut. Spännande!

Nu har jag varit ute och sniffat och jag skulle ljuga om jag påstod att krolliljor doftar gott.

Fortsatt fin sommar!

 

10 kommentarer:

  1. Det där med väntan på frösådderna känner jag igen - och det tar lång tid. Tittade med spänd förväntan på en sådd av vita martagonliljor och efter sisådär 7 år blommade en lök i vitt. Oavsett så är de fina ute i trädgården. Jag är lite avig - har inte riktigt förstått nävornas förtjusning. Tycker de är fina en kort period och sen bara skräpiga. Men det är kanske en av de där växterna som jag borde beskära radikalt när de blommat för de ska bli fina igen. För det finns trots allt några sorter här :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Så roligt att din väntan gick i uppfyllelse när krolliljan du sått blommade i den färg du förväntat dig. När det gäller nävor, i alla fall de högväxta och brunnävorna vi har i trädgården så håller jag dem kort. Klipper in dem innan de får chans att fröså sig.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  2. Der må være nogen der holder af lugten - nogle natsværmere eller andre natlige gæster, men uanset ser dine Martagon liljer fantastiske ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulla!
      Säkert finns det någon där ute som uppskattar doften, kanske en liljebagge. Nästa år skall jag spreja även liljorna med Trico garden. Enligt många på nätet verkar det vara avskräckande även för liljebaggar.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  3. Dine martagonliljer er virkelig smukke, og de ser store og frodige ud. Alle de viste farver er skønne. Jeg beundrer dig for din tålmodighed, men de såede liljer har været værd at vente på.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elna!
      Krolliljor är värda att vänta på. Idag hittade jag etiketten från frösådden 2014. Nog stämmer det att det tar 7 år från sådd till blommande lök.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta!
    De är magnifika. Har bara några få men får hoppas att de förökar sig. Mina är rosa. Du måtte ha ett otroligt tålamod att vänta på att sådden skall bli något efter så många år. Men vad skoj att det lyckades. I år har jag rikligt med vita blåklockor, slängde ut frön lite här och där, de är vackra, och stjärnflockan är också en favorit. Härligt att det kommer nytt som tar över när annat blommat klart.
    Ha en skön söndag / Här är det riktigt varmt redan.
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Idag när jag klippte bort myskmadran som täcker jorden under de frösådda krolliljorna hittade jag en etikett märkt 2014. Det stämmer nog att det tar 7 år från sådd till blomning.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera
  5. Krolliljorna är favoriter hos mig också. I år har de blommat extra flitigt. Den nästan svarta Norrland också. Men mina vita har tagit time out i år. Ha en fortsatt fin weekend.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingmarie! Idag slog knopparna på mina nästan svarta Norrland ut. Inköpta för ganska många år sedan men har aldrig blommat tidigare. Bättre sent än aldrig.
      Fortsatt fin sommar!
      Birgitta

      Radera