tisdag 8 juni 2021

Trofasta vänner

är aklejor, allium och nävor enligt Ellen och Rolf Nordenstreng i boken Blomsterdyrkan och Trädgårdskult från 1918. 'Gammaldags blommor! Det ligger stämning i de orden, stämning från ett slocknande 1700-tal och ett gryende 1800-tal,'. En smått magisk stämning som jag tycker följt med ända in i vårt århundrade.

För några år sedan efter besök i vackra och stilrena skåneträdgårdar ville jag när jag kom hem gräva bort hela den här rabatten och gärna helst direkt göra om denna delen av trädgården. 

Så tänker jag fortfarande ibland men just nu när aklejor, allium och nävor blommar tillsammans är jag glad att jag ännu inte kommit till skott. Älskar verkligen aklejorna så någon större förändring kommer det nog aldrig att bli i den här trädgården så länge jag kan kalla den min (vår).





Tröstar mig med Margerys Fishs ord 'No garden would be complete without columbines, the old fashioned Granny's Bonnets, with neat little heads in blue, soft pink and purple.'

Fortsatt fin sommar!

4 kommentarer:

  1. Underbara aklejor och en alldeles underbar rabatt! <3
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Visst är de fina, din rabatt är härlig. De slår ut en efter en, här hemma och alla är lika fina. Många har blivit blålila hos mig, men hoppas att några får behålla sin färg. Nora Barlow och Black Barlow är favoriter.
    Ha det gott /Marikarg.

    SvaraRadera
  3. Ja, hvorfor skilles fra trofaste venner, bare fordi det er moderne med det enkle og stilrene? Jeg er glad for du har beholdt din dejlige rabat!

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  4. Tack! Fast jag är glad att det kom lite regn nu ikväll. Din rabatt är magnifik just nu och det vore synd att göra om den till något annat än den just är. Gick en sväng på åkern idag och konstaterade att sen jag slutade sköta planteringarna där har aklejorna börjat ta för sig och vilken variation det hade blivit :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera