måndag 17 maj 2021

Sniglarna, de där spanska skogssniglarna,

eller mördarsniglarna som jag gärna kallar dem, har återigen invaderat både grönsakslandet vid sommarhuset och vår lilla trädgård här hemma. Numera känns det ibland som om den där odlar och trädgårderarlusten försvinner med hålen i de nya hostabladen och de avätna grönsaksplantorna. Plantor som jag själv sått, skolat om, vårdat med både gödselvatten och värme när det varit riktigt kallt ute. Plantor som försvinner i ett nafs när de väl hamnat i grönsakslandet. Har de senaste 3-4 dagarna klippt huvudet av fler än 600 små mördarsniglar.

Såg på Trädgårdstider att JT lade ut bananskal som snigelfångare i rabatterna. 

Detta har jag tagit efter och praktiserat under några dagar. Tack vare de där 3-4 skalen som jag lade ut kunde jag idag snabbt och enkelt ta död på fler än 50 små sniglar. Nu ligger många fler bananskal ute i trädgården så kanske kan jag klippa huvudet av många hundra när jag går trädgårdsrundan i morgon. När det gäller sniglar har jag numera alltid mord i sinnet. Inte minst när jag kommer till de där två plantorna av grenastern Symphyotrichum lateriflorum ’Lady in Black’ för i dem kryllar det av småsniglar just nu. Där hjälper det inte med att klippa huvudet av dem jag ser när jag går kvällsrundan. Har nu spritt ut snigelgift och hoppas de skall välja det istället för växten det ligger under.

Men allt är inte bara elände. Magnoliorna, de tre vi har i trädgården, blommar fint och rikligt. Kallt har vi haft men ingen riktig nattfrost. 

Favoriten, även om alla tre är fina, är Magnolia 'Rose Marie' x 'Goldcup'.

Satte inga nya tulpanlökar i höstas men trots det har vi många, många, blommande tulpaner och

Rhododendron 'Teddy Bear' har börjat blomma. Är så glad att den trivs här i vår lerhaltiga jord.

Allt gott och fortsatt fin vår!

8 kommentarer:

  1. Japp, helt enig, det är fullt av små små snigelbabisar, nästan omöjliga att se utan glasögon på. Bananskal fick jag med mig. Såg på you tube att kartongbitar också är effektivt, har tagit det også. Fångar många av dom små rackarna som syns bra i kontrast mot kartongen, dom sitter både på pappen og ligger på jorden under. Känner mig som rena hanibal till tider. Den kalla våren tycks vara bra för lökar, det kommer massor som inte visat sig dom sista åren och dom står länge. Vi får fokusera på det positiva, om inte annat så finns det massa grönsaker på torget, men det är jo inte riktig det samma..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia!
      Tack för snigelbekämpnigstips. Skall ta med kartong nästa gång vi åker till landet.
      Allt gott och fortsatt fin vår, trots alla småsniglar.
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Så tråkigt med marodörerna i trädgården, vågar knappt tänka tanken att jag är lyckligt lottad, som inte har några, bara snäckor. Det kanske är att utmana ödet.
    Din fina magnolia får i alla fall vara ifred.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika! Jo du och alla andra som ännu inte har några mördarsniglar i era trädgårdar är mer än lyckligt lottade. Saknar den där tiden då jag inte måste agera snigelvakt med saxen i högsta hugg. Njut!
      Trevlig helg! Birgitta

      Radera
  3. Hej Birgitta,

    Ja sniglarna får man inte vara velig med, de måste tas om hand! Känns ju helt hopplöst att lägga ner massor av jobb med fröplantor om de sen bara ska göda sniglarna. Vilket tips med bananskal, måste testas.

    Så kul att se en avkomma/hybrid med 'Rose-Marie' i sig. Har henne i min trädgård men aldrig sett henne blomma. Kanske blir det i år, hon har fina knoppar. Även här blommar många tulpaner, tycker att de är ganska snälla med att komma igen år efter år.

    Fina bilder! Allt gott! Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tycker tipset med bananskal bara fungerat 'så där' men väl värt att föröka med när man har snigelinvasion. Saxen är betydligt mer verksam även om det tar mycket tid att gå runt med den. Hoppas knopparna på din magnolia slår ut så du får se hur fina blommor Rose-Marie har.
      Allt gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Ja jo de är överallt. Får åka och köpa ett knippe bananer... Men jag strör snigelmedel nu för att de små inte ska bli stora och könsmogna. Och trots småttigheten så kan de äta upp kornen - jag klippte några för att kolla. Då blev jag glad.

    Såg att Tommy A och någon gjorde ett upprop och önskade återkoppling på hur våra Ledvina-korsningar artar sig. Din i inlägget är väl en sådan? Vacker form på blomman.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Min okunskap är stor när det gäller magnolior och vet egentligen inte vad en Ledvina-korsning innebär. Hittar inte särskilt mycket info på nätet. Tar gärna emot tips om var jag kan hitta information.
      Allt gott!
      Birgitta

      Radera