onsdag 6 januari 2021

Nu är det Nytt År igen, nu är det 2021!

Den där tiden som bara skyndar fram går nu också med extra raska steg mot ljusare tider på mer än ett sätt hoppas jag men klimatfrågan skrämmer mig

trots att jag njuter av en cyklamen som sedan oktober bara blommat och blommat, 

den mer försiktigt blommande tibasten vars knoppar precis börjat slå ut och visar sina första vita väldoftande blommor.


och de stora knopparna på både snödroppar och vintergäck som jag såg i trädgården på förra årets sista dag .

Någon föraning om vinter fick vi först i förrgår då det var minusgrader och lite snö i luften. Det har under senare år ofta dröjt till slutet av februari innan vi fått lite känning av riktig vinter här på västkusten och tyvärr har den då nästan alltid valt att stanna kvar långt in i mars fast vi vid den tiden egentligen vill ha vår, i alla fall jag. Då skall snödropparna blomma som både bäst och mest.

Idag har vi firat en annorlunda födelsedag här hos oss. 

Aldrig tidigare har vi suttit med avstånd och småfrusit runt bordet på uteplatsen i januari och aldrig tidigare har det då serverats grillkorv med hemmagjord pommes frites eller hallongrottor istället för tårta. Men alla åt ändå och med god aptit, inte minst barnbarnen.

Tiden går fort så det gäller att ta vara på den men också att våga ta tiden som den kommer, leva i nuet och det tränar jag på.

Länkar till TrädgårdsFägring  även om veckans tema Bästa vänner inte stämmer med mitt inlägg.

En riktigt god fortsättning på 2021!



5 kommentarer:

  1. Ja, hvad skal det ende med? Man kan godt blive nervøs over vejret - og Coronaen - og nu forsøger den amerikanske præsident at kuppe sig til magten efter tab af valget.
    Det er nok en klog beslutning at forsøge at leve i nuet, men svært!
    Og dog ser det hyggeligt ud med den friske fødselsdag i januar. Godt du får det bedste ud af den svære situation!

    Håber vi får et 2021 der bedres efterhånden!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  2. Pozdrawiam z jeszcze cieplejszej Polski. Ale cyklameny jeszcze nie kwitną!
    Za to w grudniu zrobiliśmy sobie ognisko i piknik w ogrodzie. piekne zdjęcia!

    SvaraRadera
  3. Hej Birgitta!
    Visst är både världen och vädret uppochnervänt. Vi får lite snö just nu men det stannar förmodligen inte kvar. Vårblommorna får gärna vänta ett tag. Förra året var snöfattigt och så kom det lite snö i maj, det vill vi inte ha.
    Ser ut som ett mysigt kalas ändå.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  4. Mmm det känns längesen men ändå tryggt på nåt sätt att vi har en mer riktig vinter nu. Jag tittade till mina rododendron som inte ska gilla det här men jag hoppas de nöjer sig med ett extra lager tallbarr. Å andra sidan så har vi höjt temperaturen med o,5 grader i Sverige under 2020. Och jo det är läskigt!!!

    Vacker cyclamen - vet inte varför men jag tycker mina blommar dåligt...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta,

    Det är med blandade känslor man ser vårblommor redan innan jul, fascinerande och skrämmande. Men vi är nog mer stressade än växterna som klarar av att anpassa sig bättre än vi (tror).
    Verkar som om ni hittat ett nytt, härligt sätt att fira födelsedag på.

    Allt gott! /Ulrika

    SvaraRadera