söndag 24 januari 2021

Den där snålheten

har verkligen gett utdelning.

Fortfarande finns en del att skörda i grönsakslandet och i moraset på landet. Egentligen är det inget moras, i alla fall inte om jag läser synonymerna som dyker upp när jag söker på nätet men för mig har det länge gått under det namnet på grund av all oordning som rått där.

I våras när jag städade kylskåpet hittade jag 4 små kvarglömda torra jordärtskocksknölar. Synd att slänga tyckte min man och grävde ner dem, precis om med allt annat som är synd att slänga, i 'moraset'. Vad det är för namnsort vet vi inte men de är inköpta på ICA eller Willys.

De växte snabbt och blommade fint.

Av de där 4 torra knölarna har vi nu skördat nästan 10 kg jordärtskockor. Min man grävde upp de sista i går och kom hem med 3,5 kg.



Att det bara kan bli 10 kg av 4 små torra knölar är svårt att förstå. Vilken växtkraft!

I dag blev det jordärtskockssoppa till middag, riktigt gott!


7 kommentarer:

  1. Dejligt når man kan få noget ud af næsten ingenting.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene! Perfekt för både mage och plånbok!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag säger då det så smart att ta vara på det som har blivit kvar och torkat och inte bara slänga som man annars gör och soppa på jordärtsskocka som är så gott.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margareta, godaste soppan på länge!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. WOW - vilken utdelning! Du måste ha prima jord i det moraset! Jag får inte alls så stor skörd av mina skockor, men mina är runda och släta.
    Jag gör chips av mina, det är vansinnigt gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Birgitta!
    Har samma erfarenhet som du, det blir en stor skörd av några få skockor. Dottern fick några knölar som har blivit till en liten skog.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  5. För flera år sedan gjorde jag samma här, ekologiska knölar som glömts i kylen. Dock har jag aldrig fått så stor skörd men det beror nog mest på att de fick en växtplats på undantag. Vansinnigt magert, soligt och väldigt torrt :)

    Bra exempel på - testa mera och släng mindre :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera