torsdag 17 december 2020

Jag njuter, det måste jag erkänna,

av att inte behöva rensa ogräs eller vattna torra krukor och rabatter. Här ligger tankarna på både grönsaksland, har visserligen beställt fröer från både Cecilia Wingård och Runåbergs, och vår lilla trädgård här hemma, helt nere. 

Krattar bara in löven som fallit på de små gräsmattorna i rabatterna eller över blåsippsplantorna under häcken och tittar på de stora trilliumknopparna och snödropparnas grönvita spjut när jag går till varmkomposten på baksidan huset. En trädgårdsrunda som inte tar särskilt lång tid men som är helt tillräcklig i detta regniga gråväder och nästan varje gång jag går där säger jag högt till dessa vårivrare: - Lugna nu ner er lite, det kommer en vinter!

Sparat en del löv för att ha som täckning när den där vintern kommer, för nog kommer den med många minusgrader även om det kanske dröjer till slutet av februari.

Att bara få träffa sina barn, barnbarn och vänner utomhus och med ett avstånd på minst 1,5 m är inte roligt, men vad gör man inte i dessa coronatider.  

Är så glad över att bo på landet, inte behöva åka kollektivt, kunna sticka och ladda hem e-ljudböcker från biblioteket.

Veckans tema i TrädgårdsFägring är Så går mina tankar.

Här försöker vi njuta av dagarna trots att det känns tråkigt, förfärligt tråkigt.

4 kommentarer:

  1. Härligt att du lyfter den positiva sidan av lugnet just nu. Det är därför jag också gillar några månader höst/vinter. Jag behöver bli sugen på trädgård igen helt enkelt. Just nu jobbar jag parallellt med en stickning, snart klar, och ett broderi som också gått överraskande snabbt :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Trädgården får klara sig själv här det har varit så grått och blött en längre tid, har gått några snabba rundor, och pärlhyacinterna har kommit riktigt långt redan. Gömde dem under mera löv. Idag är det riktigt fint, solen tittar fram , helt otroligt. Vi lever på sparlåga, allt det roliga blir inte av, men här hemma har jag redan tagit in julgranen och pyntar för en härlig Jul, det behövs. Det skall inte pandemin ta ifrån oss.
    Ha det gott och sköt om dig/ Marika

    SvaraRadera
  3. Vintern kommer med lugn och ro något som kan behövas efter sommarens alla göromål för man har alltid en hel del som ska göras när man har en trädgård, förvisso kära sysslor men ändå.Vi får hoppas att vi får ett bättre 2021 när det gäller viruset så man får tillbaka livskvalitén som vi hade innan.Tur på vintern att man har andra intressen också som kan göras inomhus i lugn och ro.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  4. Jeg giver dig helt ret; vi som bor på landet har det godt med vores haver lige nu, og kan bruge tiden på at nyde andre interesser. Det er en god idé at holde lidt ferie fra havearbejdet og koncentrere sig om julehyggen.

    Hav en god jul!
    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera