lördag 19 december 2020

Det här skall jag så nästa säsong...

är veckans tema i TrädgårdsFägring.

Fick mina luktärtsfröer från Cecilia Wingård veckan som gick.




Nu ligger de i frysen och väntar på vecka 12. Då skall de tillsammans med många andra fröer i både blom och grönsaksväg hamna i jorden och växthuset.

Ibland bredsår jag för att sedan omskola och ibland sår jag ett och ett frö i pluggbrätten.

Efter att ha läst boken Blomster av Cecilia Wingård har jag lärt mig mycket, inte minst att det av en del sorter bara behövs ett fåtal plantor för att få plockblommor hela sommaren. Något att verkligen komma ihåg när man som jag ibland tidigt i maj stått med 30 plantor av rosenskära och planterat alla bara för att det är svårt att slänga.

Förra året sådde jag reseda i växthuset i april, fick upp fina plantor att plantera ut redan i mitten av maj och kunde plocka många, många, av dessa hela sommaren. Oansenliga visst, men doften är beroendeframkallande och tillsammans med ringblommor blir det underbara buketter. 

                Calendula officinalis 'Snow Princess'

Luktärter, reseda och ringblommor är något jag 'måste' ha så länge jag nu bara kan så och gå där och plocka sommarbuketter.

Fortsatt trevlig helg och en fin tredje advent.

8 kommentarer:

  1. Kommer bli ljuvliga sommarbuketter av de där! Att reseda har en "beroendeframkallande" doft har jag aldrig tänkt på men så har jag ju aldrig sått den heller. Kanske dags att prova.

    Ha en fin helg! Ulrika

    SvaraRadera
  2. Luktärter är så fina och jag har försökt så många år, men misslyckats varje gång. Fel jord tror jag Ha Ha! Men ringblommor går bra. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så fine erteblomster. Ja-a. De hører med til dem man bare må så hver vår. Og noen til. Som Cosmos bipinnatus, som også er slik at jo mer men plukker inn, jo flere blomster kommer.
    God helg!
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Hei!
    Er så enig, erteblomster og ringblomster må jeg ha. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  5. Har länge tänkt att jag skulle inventera mina fröer men nånstans har jag fortfarande ett mentalt motstånd mot nästa säsongs frösådder. Din ringblomsbukett är så fin och resedan ser ut att styrsla till ringblommorna som jag kan uppleva som lite oregerliga :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  6. Hej Birgitta!
    Det är så konstigt med luktärter, lyckades alltid med dem, sen har jag glömt att så dem ett antal år. Sådde dem i år, men då blev det absolut ingenting. Ringblommorna har jag aldrig lyckats med, så dem ger jag upp. Luktärterna får en chans till.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  7. Åhh luktärter...denna doft! Bra tips om resedan och ringblommor ihop, det var en vacker bukett!
    Ja snart är man igång med odlandet och fröerna igen - längtar!
    Önskar dig en GOD JUL nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset om boken Blomster - den har jag missat. Snow Princess så vackra - dom har jag höstsått i trädgården och hoppas få massor av blommor. Så härligt att drömma om vårens sådder nu !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera