onsdag 29 april 2020

Lisa, Signe och Ulla.

Efter några soliga och varma dagar har det återigen blivit kallt ute, kallt som tusan. Hade tänkt sopa gångarna och städa upp det där sista efter vintern idag men det väntar jag med tills det blir lite varmare igen.
Istället har jag tittat runt på nätet och hamnat hos olika auktionshus. Är nästan lika glad i auktioner som jag är i min trädgård och en del numera halvgamla saker är jag väldigt förtjust i, inte minst prylar med blommor som motiv från 1940-1970-talet. Lite tråkigt bara att man inte behöver något längre, huset är ju tillräckligt fullt, men titta kan man alltid göra.

Upptäckte idag att den där blommiga keramiken från Rörstrand och Carl Harry Stålhane återigen börjar bli uppskattad. Roligt för den är verkligen fin och passar in nästan överallt.




Kanske kan det snart bli likadant när det handlar om föremål med blommotiv från Kosta Boda, Sigurd Persson och Lisa Bauer. 





Allt deras vackra glas från slutet av 1960-talet och 1970-talet har länge, länge, ratats av alla förståsigpåare. Nu hoppas jag att deras blommiga glas får renässans precis som Carl Harry Stålhanes keramik från Rörstrand fick för vackrare bruksglas finns inte, tycker jag, men jag är ju nästan som part i målet eftersom jag är förtjust i blommor.
Lisa och Walter Bauer var båda trädgårdsintresserade. 


Han hade också som trädgårdsarkitekt det där med trädgård som yrke och gav 1942 ut boken Hela året i min trädgård. Hon, kanske båda, var god vän med både Ulla Molin och Signe Person Melin. 1980 kom boken Skönt kring grönt ut. En idébok av Ulla Molin och Lisa Bauer. I den finns krukor av Signe Person Melin med. Alla tre i en och samma bok, tre vänner som skapat så mycket vackert när det gäller det där med krukor, trädgård och växter.



"Det blåser en lätt och varm sommarvind genom Lisa Bauers växtvärld. Hon döljer glaspipans fästpunkt under maskrosbollens duniga cirkel och låter blåklockan nicka över skålens sida."

Ja, vackert är det, det där glaset!


Ha det gott!

8 kommentarer:

  1. Intressant!
    Älskar vackert glas och nu fick jag lära mig lite mer. tack.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena!
      Roligt att du tyckte det var läsvärt. Kunde bara inte låta bli att återigen lyfta fram det där fint graverade glaset.
      Fortsatt trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Igen et spændende blogindlæg. Krokusserne på den øverste glasskål er meget fint udført. Jeg har altid beundret glaskunst og mestrene bag.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elna!
      Visst är krokusskålen fin, min stora favorit.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Delar din förtjusning över vackert glas!
    Den första bilden med den vackert graverade skålen gick rakt in i hjärtat!
    Även här nere i Skåne har det blivit kallt och regnigt igen. Regnet behöver vi, men kylan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märit!
      Här hade vi planerat in en tur till Skåne tillsammans med goda vänner i juli men som det ser ut nu blir den nog inte av. Hade varit roligt att få besöka dig och ert B&B. Nästa år kanske om vi lever och har hälsan.
      Den där krokusskålen som du fastnade för är också min stora favorit.
      Ha det gott och trevlig helg!
      Birgitta

      Radera
  4. Gillar också graverat glas även om jag inte besitter din kunskap. Gravering är dessutom en egen konstart och jag känner faktiskt en konstnär som är mycket skicklig även om hon inte jobbar åt Kosta längre utan i egen firma. Så en viss efterfrågan är det ändå.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Så vackra former glaset hade. Krokusskålen är magisk tänk att jag missat de här??? Men jag var nog för liten då för att ha en uppfattning. Nu ska jag kika lite och se om jag kan hitta något glas..

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera