lördag 8 februari 2020

Solsken, älskade solsken.


Hur kunde jag glömma vilken effekt det har på mig? 


När det helt plötsligt lyser om den där älskade men ibland lite mörka skogen försvinner det onda i knät, stegen blir lättare och mossan och blåbärsriset tävlar om vilket som är grönast.



Det glittrar i vinterståndare och fjolårsgräs, som inte alls ser tråkigt brunt ut längre


och björkstammarna skimrar ikapp.
Vad gör det då att en del snödroppar 



har kronblad som ser ut som bitar av ett mönstrat tårtpapper på grund av alla sniglar som överlever tack vare den gröna vintern och behöver något att äta? Så kan jag i alla fall tycka när solen visar sig men annars är jag ganska så trött på allt vad sniglar heter.


På köksbordet har under veckan som gått en bukett tulpaner glatt oss med både doft och solsken. Sorten heter 'Ocra' och fler sådana buketter vill jag gärna kunna köpa. 



Utanför köksfönstret lyser det vårglädje om vintergäcken och jag som brukar säga att jag inte är särskilt förtjust i gult. 

Länkar också till TrädgårdsFägring där temat den här veckan är Hur kunde jag glömma det.

Trevlig Helg!

10 kommentarer:

  1. Skogen är fantastisk nu och visst är det häftigt när solstrålar letar sig ner och rumlar om bland mossor och spindelnät. Vacker tulpan men den doftar alltså? Kan vara bra att veta för blomsteraffären vet sällan och jag får rejäl hösnuva av doftande tulpaner...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Carina, skogen är just nu så härligt smaragdgrön och granarnas tunga grenar har täta ögonfransar. Gillar verkligen den gröna vintern. Ja nog doftar tulpanen 'Ocra' men har man hösnuva, så har man, inget att göra något åt.
      Ha det gott
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Solen gör underverk, allt går som en dans, bara solen visar sig. Eländiga sniglar som inte kan låta växterna vara, är nog väldigt tursam som inte har dem i min trädgård. Härlig tulpanbukett, i en vacker färg.
    Ha en fin söndagskväll /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Ja nog hittar man finfina tulpanbuketter hos bosses trädgård. Har hittat flera stora pantersniglar bland de perforerade snödroppsblommorna, sniglar jag inte trodde åt på växter.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Visst är det fantastiskt hur man stretar på och plötsligt när solen kommer märker man hur det är att verkligen leva. På våren är alla färger tillåtna även gult. Önskar mina vintergäck trivdes lika bra som dina.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar numera att livet består av ett stretar på. När det inte finns längre är nog livet slut, skriver jag som tog farväl av min mamma igår.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Vilket härligt inlägg! Jag förstår så väl din känsla. Det har varit så mycket gråväder de senaste månaderna att när solen kommer så vill man verkligen omfamna den. Älskar dina bilder, ljuset, färgerna som framträder i solljuset, färger som helt försvinner när solen gömmer sig. Och vilken vacker tulpan. 'Ocra', det namnet ska jag lägga på minnet. Lätt att komma ihåg för mig som förut målade akvarell. Ljus ockra var en av mina favoritfärger.

    Ha en fin vecka!
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anita!
      Ja tulpanen 'Ocra' är väl värd att man minns. En underbar, doftande tulpan som stod fin i vasen i ca 11 dagar. Har man den på t.ex köksbordet så tävlar den med själva solen.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Härliga soliga bilder - och här är det ÄNTLIGEN sol idag! så vi har kunnat jobba lite i trädgården, otroligt!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Tack Susie!
    Nog kommer både arbetslust och glädje när den där solen visar sig.
    Ha deet gott!
    Birgitta

    SvaraRadera