lördag 24 augusti 2019

En ganska gammal skånsk allmogeträdgård.


När vi under sista tredjedelen av juli besökte Skåne, Brösarp och Degeberga marknad hann vi också med ett trädgårdsbesök utanför Simrishamn. En gammal skånsk allmogeträdgård från början av 1900-talet med totalt ca 230 m långa buxbomshäckar, 





begonior, 




Herrestadsbegonior med anor från början av 1960-talet och en hänförande utsikt över Östersjön.


En trädgård med många gamla ärvda växter som vårdats under lång tid. Jag  fascinerades av åldern men också av förvaltandet. Många av oss, inte minst jag, har hela tiden velat ha nya och i mitt tycke mer spännande växter och lätt glömt bort förankringen. Men nog låter det härligt med mammas begonior och farmors mors buxbom. Många av våra fådda växter bjuder på minnen vi inte vill vara utan, även om vi inte alltid är så himla intresserade av själva växten. Praktlysing, Lysimachia punctata, har jag aldrig riktigt tyckt om och de som fanns på landet när vi tog över har jag utrotat


men så vacker den ändå är när den som här växer tillsammans med veronikan, kanske Veronica spicata.
Länkar som jag brukar till TrädgårdsFägring.

Fortsatt fin sensommar och trevlig helg!

4 kommentarer:

  1. Mycket vackert... ..första bilden med gången och de välväxta och klippta gröna buxbomshäckarna är såå vackra. Tack för tipset om en miljö som ser helt underbar ut :)

    Idag blir det marknad - kanske ses vi där ;)

    Ha det ogtt! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Vilken vacker trädgård, fina buxbomshäckar. Praktlysing har jag också försökt utrota, men sparade en liten planta som får växa i utkanten av tomten.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Vackert, men i den egna trädgården vill jag ha utrymme för kreativitet inte bara gå i gamla fotspår.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Hvor er det en smuk have, du har besøgt. Jeg synes, det er spændende med gamle planter, der er gået i arv, og som har en historie. Tit er nye sorter mere hårdføre og sygdomsresistente end gamle, men det er tit, de gamle sorter har små fine blomster og en dejlig duft.
    Jeg har det som dig med Lysimachia, men hvor er den smuk på billedet sammen med Veronica. Det er et godt eksempel på, hvor meget det betyder at gøre sig umage med plantesammensætninger.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera