tisdag 2 juli 2019

I början på juli och vallmoblommorna från Great Dixter har börjat slå ut.


I maj förra året besökte vi Great Dixter och då köpte Ulla en påse vallmofröer till mig. Fröer jag i våras sådde bland dill och morötter. Många, många grodde. Det är nästan svårt att föreställa sig hur många plantor det kan bli av de där små, små fröna som ligger i en svart sträng på botten i fröpåsen.



Nu har knopparna börjat slå ut men jag har ännu inte hunnit se en enda blomma med alla kronbladen i behåll. Det verkar nästan som om de ramlar av så fort  blomman slagit ut. Fortfarande finns många knoppar kvar så det kanske gäller att sätta sig på en stol där i grönsakslandet och invänta själva knoppsprickningen.


I början av juli har vi en födelsedag att fira och det är så roligt att kunna plocka 'egna' blommor för att göra en bukett. Tjuvstartade idag när vi var på landet.


Jordgubbsplantor har vi inte många och gamla börjar de bli. Jordgubbarna är ganska små men trots ålder och storlek bjuder de på årets godaste gubbar. Dags att plantera nytt kanske?
Länkar som jag brukar till TrädgårdsFägring.

Nog är det härligt med sommar!

5 kommentarer:

  1. Tänker att jag får bjuda in dig och önska du tar med en fröpåse av vallmo.... De vill aldrig gro när jag sår. Buketten på den så himla fint patinerade stolen - så fint tillsammans. Och doften från rosorna i buketten måste vara underbar. Jordgubbar är goda men kräver en hel del :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Bjuder du in mig kommer jag gärna. Kan alltid ta några frökapslar med mig :-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Kjedelig med valmuene. Blomstene pleier jo i hverfall å holde noen dager..
    Smaken er kanskje det viktigste med jordbær, ikke størrelsen. Du får nyte den:-)
    Ha det godt/Eirin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eirin!
      Visst är det som du skriver. Smaken är viktigast.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Somrigt och fint och vad är bättre än jordgubbar! Är de små brukar de vara desto sötare.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera