söndag 30 juni 2019

Två skira favoriter här hos mig

är Erigeron karvinskianus och Lewisia columbiana.
Har dem bara i krukor så de kommer nära och kanske är det därför de fångat mig.


Lewisian klarar att stå ute hela vintern även i kruka om den slipper för mycket väta. Här står den i en täckt bänk under vintern.


Murbinkan eller Erigeron karvinskianus klarar inte vintern ute utan har under många år tillbringat den i en mörk källare. Vårvintern som gick fick den nästan inget vatten alls och torkade tyvärr bort. Har letat på flera plantskolor men inte lyckats hittat den igen.
Murbinkan blommar överdådigt hela sommaren, behöver inte plockas utan 'sanerar' sig själv 


medan Lewisian bara blommar i ca 4-5 veckor 


och behöver hjälp att bli av med blomställningarna när de 'rosa skyarna' blommat över.
Båda är tacksamma och lättodlade växter som inte ställer särskilt stora krav på trädgårdsägaren.

Halva 2019 har redan försvunnit. Tusan vad tiden går fort!
Fler trädgårdsbloggar hittar du här.

Fortsatt skön sommar!

5 kommentarer:

  1. Birgitta! Murbinkan, som jag fick av dig, lever hos mig. Så klart du får. Ska jag skicka eller tittar du förbi?
    /Anja

    SvaraRadera
  2. Älskar också murbinka. En riktigt bra långblommare.
    Ha det fint
    helene

    SvaraRadera
  3. Den lille Murbinkan eller som vi kalder den på dansk, Mexikansk Bakkestjerne, er så fin. Jeg så den sidste år i Barnsdale Garden i England og søgte efter den her i Danmark. Jeg fandt den hos Staudefeen, men jeg har hørt, at den er let at så, så jeg vil prøve, at tage frø.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  4. Ja tusan.... Men den där murbinkan har jag också letat efter. En växt jag gladeligen skulle vattna i kruka, bära ut och in för förvaring och kela med. Tänk när man ser den liksom flyta ner för en stentrapp i England - suck!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera