fredag 26 april 2019

2 doftande buketter från trädgården.


Luktviolerna, Viola odorata,  är många efter de där två inköpen från Storbritannien jag under åren gjort. Ibland har det hänt att jag sett en namnetikett stående utan en enda växt i närheten och då har jag trott att den violplantan varit död och borta från trädgården men helt plötsligt dyker den där violen upp på en ny plats. Vet inte om luktvioler är frökonstanta, men ibland verkar det så. 


Eftersom violerna under åren som gått flyttat runt i trädgården har jag inte längre ordning på namnen, men vad gör det? Att bara känna doftstråken i trädgården en varm dag och kunna plocka små buketter med blommor från vitaste vitt över till lilarosa och blått räcker långt. En bukett som om jag ställer den i köket på kvällen fyller så gott som hela huset med sin doft och fortfarande sticker mig i näsan när jag går ner för trappan tidigt morgonen därpå.


Den andra buketten, den doftar också även om jag bara plockat en enda blomma från varje sort av de pärlhyacinter som växer i trädgården. Pärlhyacinter faller jag lika lätt för som luktvioler och det finns många olika att tycka om. Försökte fotografera de vi har för ett par dagar sedan med ett teleobjektiv 100/400 för att både komma nära och utesluta det oväsentliga men lyckades inte få skärpa trots stativ. Kanske blåste det för mycket.
De där 'vanliga' pärlhyacinterna hade vi många av en gång i tiden men de förökade sig med blixtens hastighet så de grävdes bort. 


Nu är det den bredbladiga pärlhyacinten, Muscari latifolium, som jag planterade 2003 som börjat breda ut sig, kanske dags att dela för att plantera på fler ställen i trädgården.
För ett par år sedan besökte jag Råda Säteri tillsammans med Sophie en helg i september. En helg med lökväxterna i fokus och nu njuter jag av några av de inköpen jag gjorde från Botanicus.

Muscari aucheri 'OceanMagic' 

Muscari armeniacum 'Fantasy Creation'

Muscari botryoides 'Album' 

När vi besökte pärlhyacintutställningen på Göteborgs Botaniska Trädgård för ett par, ja kanske tre år sedan, tiden går ju numera bara så himla fort, var det lätt att få nya favoriter.

Länkar till TrädgårdsFägring. Där hittar du fler trädgårdsbloggar  om du är trädgårdsintresserad.
Trevlig helg!

16 kommentarer:

  1. Ljuvlig samling pärlhyacinter och jag kan nästan föreställa mig doften.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anette! Har man en gång känt doften glömmer man den inte :).
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. En bukett av mina favoriter - pärlhyacinterna. Men doftviolerna skulle lätt kunna bli favoriter hos mig också :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina! Vi möttes ju på Råda Säteri.
      Gissar att du också hade lökar med hem ;-)
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Åh - jeg bare elsker perleblomster! Har vært fascinert av dem helt siden jeg var barn.
    Du har mange fine. Favoritten min er 'OceanMagic' :)
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, har tyckt om dem så länge jag kan minnas.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Doftvioler har jag inga men jag har pärlhyacinter, bland annat 'Ocean Magic'. Den vita har jag i min vita rabatt och den återkommer troget och förökar sig för varje år. Inga av dom blommar ännu hos mig, här är ju allt sent trots värmen men ... den som väntar på något gott, eller kanske jag ska säga blått :)

    Önskar dig en fin Valborgshelg!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Anita! Trevlig valborgshelg till dig också!
    Blått eller gott spelar ingen roll, du har mycket fint framför dig.
    /Birgitta

    SvaraRadera
  6. Violdoften är så speciell, så ljuvlig! Du inspirerar mig att gå ut och kolla om mina små violer doftar något, i så fall ska det bli en liten vas med väldoft även här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anni!
      Hoppas du hittar några som doftar!
      Trevlig valborgshelg!
      Birgitta

      Radera
  7. Hi there, its good piece of writing regarding media print,
    we all be familiar with media is a fantastic source of facts.

    SvaraRadera
  8. Så søte vårbuketter. Du har mange fine sorter Muscari. Jeg har flere av disse selv, da jeg er stor fan av dem.
    Nyt vårhagen.
    Jannicke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jannicke!
      Pärlhyacinter är det lätt att bli förtjust i :- och jag njuter nu av både fågelsång och jordiga fingrar.
      Trevlig valborgshelg!
      Birgitta

      Radera
  9. Jag har börjat uppskatta växter mer och mer för deras doft. Till växthuset köpte jag därför några väldoftande sommarblommor och nu när limen blommar också så strömmar doften ut genom nätdörren när man går förbi. Helt underbart!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Håller med dig, doften blir bara viktigare och viktigare.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  10. Härliga bilder på härliga växter!
    Ha en fin helg /Lotta

    SvaraRadera