onsdag 6 mars 2019

Vårbruket är igång


även om vintern kommer tillbaka lite då och då.
Här på Västkusten började mitt vårbruk för några veckor sedan då jag under första halvan av februari kröp runt och rensade bort gamla vinterståndare och alla löv jag i höstas krattade in i perennrabatterna. Löv som då tidigt i februari låg som en tjock filt över lökväxterna, ja egentligen var det ännu bara snödropparna som inte riktigt lyckades ta sig igenom den där tjocka bladfilten. Tulpaner, hundtandsliljor, stjärnhyacinter och narcisser hade ännu inte hunnit visa sig.
Nu är fjolårsblad borta och snödropparnas ibland nästan vita blad har träffat på ljuset och ändrat färg till grönt.
När jag ändå röjer och klipper passar jag på att rensa ogräs. Maskrosor är lätta att känna igen och som små är det enkelt att bara dra plantorna rätt upp och det är de små gräsplantorna också. Under senare år har ett par andra relativt vintergröna och ganska invasiva ogräs dykt upp. Vet inte vad de heter eller varifrån de kommer men de frösår sig frikostigt om de får blomma och numera dyker upp lite varstans. Kanske kan de ha kommit med planteringsjord, höns eller kogödsel på påse.

Det riktiga vårbruket, det där med blom och grönsakssådder på friland, dröjer nog ytterligare någon månad men i slutet av mars skall jag så både grönsaker och luktärter och ställa sådderna i växthuset. 
Här är det min man som kör ut gödsel, tömmer komposterna och gräver. 


Jag krattar till jorden, sår och planterar ut blom och grönsaksplantor. 



Potatisen både sätts, kupas och skördas av maken men ett tag innan han sätter hackan i jorden för att ta upp första stånden brukar jag vara där med fingrarna i jorden och smygskörda.

Att bara kunna gå ut och hämta egna grönsaker och plocka stora buketter hör till ett av sommarhalvårets största nöjen.

Redan nu har jag börjat längta och snart är det dags.

Sista temat i TrädgårdsFägring den här våren är vårbruk.

Ha det gott!


5 kommentarer:


  1. Vilka underbara vårbilder. Här är det fullt med snö. Längtar efter vår nu men den verkar så långt borta med tanke på hur mycket snö vi har fått i veckan. Ha en fin dag kram från Nina

    SvaraRadera
  2. Det ser så härligt ut och ni ligger nog en månad före oss här i inlandet. Har inte vågat ta bort täcket ännu förutom på vårlökarna.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. sonen odlar på sin lilla altan, ett par pallkragar vid den allmänna lekplatsen, min 86-åriga mor äter egna tomater från sin lilla balkong hela sommaren, jag har bara frukt och bär...

    SvaraRadera
  4. Ja det er en dejlig tid vi går i møde 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  5. Hej Birgitta!
    Ser helt underbart ut, så tidigt. Här är det fruset i marken och lite is och snö kvar i skuggan. Brukar vara nöjd om jag kommer igång i april.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera