måndag 25 februari 2019

Veckans tema i TrädgårdsFägrig


är spaljéer, pergolor och klätterstöd.
Så här ser det ut hos oss idag.



Nog kan det kallas klätterstöd, eller hur?
Här kommer nu bara några bilder på spaljéer och pergolor som jag fastnat extra mycket för under åren som gått. Lite egentillverkat som slagit väl ut = sådant som jag ännu inte tröttnat på och tips från andra trädgårdar jag besökt.
Det stöd jag tycker allra bäst om är det vi såg förra våren när vi besökte Great Dixter. 



Har lämnat in en beställning till min lokale snickare men ännu inte fått någon bekräftelse, tyvärr.
Ett annat, både skärmvägg och stöd för honungsrosen är det vi tillverkat själva. 



Armeringsmattor som svetsats fast mot vinkeljärn som är fastgjutna i marken. På dessa armeringsmattor har jag najat fast stammarna på de enebuskar vi röjt. Ännu har ingen av dem ruttnat bort fast det snart gått 10 år. Man tager vad man haver och ibland blir det bra.


Den vackra ställningen täckt med passionblommor som vi såg på Gunillaberg, visst är det ett klätterstöd 









och det är alla de där andra fina stöden eller pergolorna som jag numera bara minns när jag ser bilderna.
Vi har en liten trädgård och där finns inte mycket plats för vare sig spaljéer eller pergolor men att det är så glömmer jag lätt bort.

Ha det gott och trevligt slut på februari!

10 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Du bor i ett paradis kan jag se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Alla bor vi nog i vårt eget paradis, även jag.
      Ha det gott!

      Radera
  2. De där paraplyställningarna från Wij trädgårdar minns jag att jag tyckte mycket om när jag såg dem. Funderade på om de gick att göra i enklare modell.
    Tage Andersens magnifika arrangemang är väl inget för an vanlig villaträdgård, men nog blir man inspirerad!
    Många fina tips i ditt inlägg, tack för dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tage Andersens Gunillaberg och Wijs trädgårdar är paradis som tar andan ur en. Inget för vanliga små villaträdgårdar men tips kan man få.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Jösses så mycket fin inspiration du visar :) Jag gillar de allihop men kortsiktigt skulle jag vilja ha de där parasollen i rostigt bandjärn och en hel grupp av dem därtill - urläckert. Och sen är jag himla förtjust i stolarna som står i vattenblänket på Gunillaberg - de är så fina.

    Tack, tack för allt fint! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parasollerna önskar jag mig också och stor plats att ha dem på, så fina!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Hej Birgitta!
    Vilket härligt inlägg, fullt av inspiration. Allt ryms inte i en liten trädgård, men i mindre skala går det att få plats.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika!
      Nog gör man oftast vad man kan för att få plats med så mycket som möjligt men tyvärr finns gränsen där.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Härlig inspiration fick man - fast problem också! Vem ska göra alla saker man vill ha och hur ska man kunna sköta allt nu när man börjar bli lite till åren (för gammal, det blir man ju inte)! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie!
      Vem skall sköta allt har numera blivit en viktig fråga, tyvärr, men vad skall man göra?
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera