söndag 10 februari 2019

Smultronställen


finns det massor av i vårt avlånga land. Det räcker med att ta en tur i skogen eller längs strandkanten för oss som bor nära både havet och skogen för att få uppleva det. 



Men mitt verkliga favoritsmultronställe består av ett grönsaksland, 




en avskalad, stenlagd uteplats under ett gammalt körsbärsträd där gullvivor och skogsviol, kanske är det ängsviol, blommar i maj, 



en altan med utsikt över sundet mellan Orust och fastlandet, en plats där Wrams Gunnarstorpsrosen blommar, smultronen revar sig, 



honungsrosen blommar i juni och där en och annan vildvinsranka rymmer från armeringsmattan. Att vara där på plats när körsbärsträdet blommar i början av maj är bara ett måste. 


Mitt smultronställe är en plats med både ogräsrensning och skörd av egna grönsaker, stickning under körsbärsträdet, 




spännande böcker i solstolen, 



bad i viken väldigt varma dagar 



och hela sommaren njutbara stunder under det där gamla trädet som fungerar som parasoll när solen är intensiv och varm.



I mitten av juli, ibland lite senare, när körsbären börjar bli övermogna, gäller det att för någon vecka eller två hitta en annan favoritplats. Då dröser de halvruttna frukterna ner från trädet.

Mitt eget smultronställe är veckans tema i TrädgårdsFägring och fler bidrag hittar du här.
Fortsatt trevlig helg!


8 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Låter som ett härligt smultronställe.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marika, nog är det så! Min favoritplats!
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja så härligt det verkar vara! Ett riktigt smultronställe!
    Skön söndagkväll och ny vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika!
      Ja det är verkligen min favoritplats.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Jag har ju sett vyn under körsbärsträdet på bild förut och tänkt wow en plats to-die-for. Ynnesten att få sitta under ett gammalt knotigt träd är enorm. Sen går en utsikt ut över havet inte heller av för hackor :)

    Har du funderat mer över snödroppshelgen?

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina!
      Svarade dig angående snödroppshelgen i en annan kommentar men kan svara även här. Ingen snödroppsresa för mig den här våren, men nästa kanske.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Underbart!
    Ha en fortsatt härlig vecka /Lotta

    SvaraRadera
  5. Den där platsen vid stenhällen, den tycker jag ser helt gudomlig ut. Åh!

    SvaraRadera