fredag 7 september 2018

Stenkyndel...



Träffade för ganska så många, många, år sedan en kollega bland växterna på Kungälvs Garden Center. Hon var ute efter Clinopodium nepeta, tidigare Calamintha nepeta, för hennes planta hade dött under vintern och stenkyndel ville hon absolut inte vara utan i sin trädgård.


Troligen var det på grund av kollegan som även jag den gången köpte en planta. När jag i efterhand läste om den på nätet skulle den vara väldigt invasiv så mitt inköp hamnade i en bottenlös plasthink bland trädgårdsirisarna. Då tyckte jag stenkyndelns bladform och färg passade helt perfekt tillsammans  med irisarnas långa grågröna blad men numera tycker jag stenkyndel passar ihop med nästan allt.



Här hos oss förde den länge en tynande tillvaro i den där plasthinken med bortsågad botten. Ibland klippte jag bort alla stjälkar som blommat över för att slippa spontana frösådder men ibland hände det att jag glömde. Och ibland hände det att plantan bara gav upp och dog. Har numera blivit betydligt mer tillåtande än tidigare, tror jag i alla fall, för nu dyker det upp små plantor här och där, både i rabatten och mellan stenplattorna. Visst frösår den sig men plantorna är lätta att rensa bort och inte har rötterna vandrat iväg så den bottenlösa hinken är sedan länge borta.

Stenkyndel är flerårig och härstammar från Sydeuropa, Nordafrika och Mindre Asien och tycker om att växa varmt och väldränerat. Den har en frisk aromatisk doft som älskas av mig och blommorna drar massor av insekter så som bin och fjärilar.
Den kommer igång sent på våren. Ibland så sent att jag tror den dött under vintern. 
Enligt Kerstin Lundqvist i boken Nyttans växter kan stenkyndelbladen användas i sallader, svamprätter och till vilt men också till te.

Fler bloggar om trädgård hittar du på TrädgårdsFägring.

Fortsatt trevlig helg!

7 kommentarer:

  1. Ja, man lär så länge man lever! Jag har just lärt mig att jag också har stenkyndel i min trädgård. Fina foton! Och ha en fortsatt skön weekend.

    SvaraRadera
  2. Har den ikke, men har såvidt hørt om den. Ser ut som en god "innimellom-plante", og minner litt om Kantnepeta (Nepeta faasseni), som jeg er veldig glad i.
    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  3. Har en annan Nepeta som också väver fint, doftar gott och som sagt inte är något direkt problem. Bara vackert diskret. Den ska jag sätta fler av. Och givetvis ska jag ha den vanliga stenkyndeln, den verkar lägre än den jag har.

    Tack för tipset! Carina

    SvaraRadera
  4. Den var veldig flott og det er verd litt arbeid med å holde den under kontroll når den har så mange fordeler ved seg:) Vakre bilder!
    Jannicke

    SvaraRadera
  5. Instämmer. Stenkyndel är en fin växt. Jag har den som låg häck framför en ligusterhäck i anslutning till min grusträdgård. Den gör sig väldigt fint till grus. Visst är det många växter man köpt på inspiration från andra.
    Ha det fint
    Helene

    SvaraRadera
  6. Även här finns det en stenkyndel som frösår sig villigt. Dessutom har jag nåt ogräs som ser väldigt likt ut innan blomning. Har sparat många plantor som visat sig vara ogräs vilket gör att kyndeln är lite i onåd här.

    SvaraRadera
  7. Hej, hej Birgitta!
    Stenkyndeln försökte jag mig på för många år sedan, just för det skira växtsättet och de stadiga stjälkarna som hjälper lite svagare "systrar" att stå upp! Men, den blev sur av allt regn och rost i jorden. Den trivdes inte i mina domäner. Men, lite inspirerad blir jag allt - och, kom just nu på ett ställe där den skulle göra sig fint ;-).
    Ha det bäst!
    /Anja

    SvaraRadera