fredag 31 augusti 2018

Det gröna lugnet


i trädgården just nu innan höstfärgerna målar upp den igen är jag väldigt förtjust i. 



En och annan ros kommer med några enstaka blommor. 


Hortensiorna har blommat över 


och snart har även floxen gjort det. Tidlösorna sticker upp sina hårt rullade knoppar 


och en ensam liten cyklamen kämpar sig upp bland allt det gröna under kopparlönnen.
Konvaljbusken,Clethra alnifolia'Hummingbird',


sprider sin doft och klätterstormhatten, 


Aconitum alboviolaceum och klätterklockan är ett par av de växter som just nu sätter färg i den annars ganska så gröna trädgården.
Alla buxbomsklot är ännu inte klippta och häckar och äppelträd behöver ansas. Något att syssla med i trädgården under de dagar i september då regnet håller sig borta.
Veckans tema i TrädgårdsFägring är favoritlökar. I går stod jag på Kullens plantskola i Stora Höga och funderade på att köpa pingstliljan Narcissus poeticus 'Recurvus'. Den tillsammans med Narcissus triandrus 'Thalia' är de allra finaste narcisserna, tycker jag. 

Hem kom jag istället med 20 tulpanlökar. 10 st 'Purple Flag' och 10 st 'Day Dream'. Det låter inte mycket men vår trädgård är liten och jag tycker bäst om tulpaner när de sticker upp lite här och där bland perennerna så dessa kommer jag bara att kasta ut och jag tror de kommer att samsas fint tillsammans med de som redan finns i den stora rabatten mot väster om de grävs ner där de hamnar.
Min stora favorit bland lökväxterna är annars snödropparna. 



De första dyker oftast upp med knoppar och blommor redan i januari, just då vårlängtan börjar bli stor, den mörka tiden då i alla fall jag ibland både undrar och tvivlar på om det återigen kommer en vår.

Fler bloggar som tycker om det där med trädgård hittar du på TrädgårdsFägring.

Trevlig helg!

18 kommentarer:

  1. Ja det känns lite som en andra sommar nu när regnet har gjort nytta och det blev så grönt igen. Hade inte tänkt sätta några lökar i höst men vi får se om jag kan hålla mig. Håller med om att Thalia och poetnarciss är bland de vackraste.
    Kram Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att låta bli att besöka en plantskola om man inte skall falla för lite vårfägring i form av lökväxter. Vilken fantastisk fin alliumboll du tillverkat! Har varit inne på din sida och tittat men inte gett mig tid att kommentera.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Ahh.. det sköna gröna! Er gång med det gröna på sidan är så vacker och vilsam. Och jag ser hostan. Det är skönt att det lugnar ner sig lite nu. Men hos mig är hostorna fortfarande fina. Har du 'Frisian Pride'? Min verkar väldigt trött och fanns inte i Fransens lista nu när jag beställde :(

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, visst har jag 'Frisian Pride'. Vi köpte samtidigt från Fransens. Har alltid haft min i kruka och i år är den riktigt fin. Vintern tillbringar den i regnskydd i en bänk.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Vilka sköna höstdagar som stundar...alltid lika kul att kika in till dig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titti, den sista veckan har hösten känts avlägsen. Här har vi haft sommar men vi vet ju vad som väntar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Heldigvis er der stadig lidt farver i haven. Konvalbusken er så fin og den har den mest fantastiske duft, desværre var den jeg havde slem til at sætte rodskud, så vi hev den op. Den klatrende Stormhat er så fin, den må jeg da vist have fat i.
    Vintergækker er den skønneste forårsblomst, så ved man at det går mod vår, selvom der stadig er vinter.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lene, ja konvaljbuskens blommor har en underbar doft. Har legat på alla fyra och rensat ogräs idag och njutit av doften. Här skjuter den inga rotskott men det finns ju flera olika sorters buskar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Jag är väldans förtjust i starka blomfärger men.....sen är jag tokig i bara bladväxter. Det behöver inte vara så många färgglada blommor om man har massor med ornamentala bladväxter och din första bild var verkligen tjusig!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Susie, som trädgårdstok är man ju nästan förtjust i allt men i längden vinner det gröna, tycker jag och har börjat träna på att minimera och ta bort, men svårt är det.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  6. Vilka härliga bilder, så grönt och fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Daniel, ja grönt är nog favoritfärgen. Var inne och gjorde ett besök hos dig och det verkar som om även du är väldigt förtjust i grönt.
      Tack för din kommentar och ha det gott!

      Birgitta

      Radera
  7. Hej Birgitta och tack för din kommentar hos mig. Rös när jag läste att du plockat åtminstone 20 fästingar i år.

    Det gröna lugnet ja. Det finns i min trädgård också nu. Efter den torra sommaren så har den verkligen blivit grön. Tänk vad lite regn och svalare luft kan åstadkomma. Gillar bilden på den enda cyklamenblomman. Får mig att tänka på uttrycket "ensam är stark". Dina tulpaner som kommer att sticka upp här och där kommer säkert att bli jättefina.

    Önskar dig en fortsatt skön vecka!
    /Anita

    SvaraRadera
  8. Jag suckade med välbehag när jag såg din första bild, nog sprider den ett skönt lugn alltid! Så vackert!
    Dessutom gillar jag att få stifta bekantskap med några växter som jag inte känner till, både klätterstormhatten och klätterklockan ser intressanta ut. Måste undersökas vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både klätterklocka och klätterstormhatt är trevliga växter i trädgården inte minst för att de kan samplanteras med buskar och träd och att de växer på höjden om de får lite stöd.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  9. jag gillar också min gröna trädgård ❤️ fast inte orkat göra så mycket i värmen i sommar.

    SvaraRadera
  10. Det første bilde viser hvor fint det er med forskjellige former og bladverk i grønt:-)
    Konvallbusken blomstret kun noen få dager i juli hos oss.
    Nå skal jeg gå en runde i hagen og se om det kraftige regnet har gjort noe skade.
    Ha en fin helg/Eirin

    SvaraRadera