lördag 30 juni 2018

På söndag är det Tusen Trädgårdar


och då är ni hjärtligt välkomna hit om ni har vägarna förbi.





I början på veckan klippte vi häckar och en del buxbom för att ha det fint men den här underbara sommaren vi har gjorde att vi struntade i att göra klart och istället åkte till landet. 
I kväll kom vi tillbaka efter några fina, soliga och varma dagar. Vi har inte direkt legat i hängmatta men njutit av lugnet, vattnat och rensat lite i grönsakslandet, ätit de sista egna jordgubbarna, skördat vitlöken och sått lite nytt där den var planterad.



På middagsbordet har vi haft mycket egenodlat så som sallad,
sockerärter, rödbetor, både gul och röd lök , potatis och morötter. Nog smakar de där grönsakerna gott, fantastiskt gott, inte minst potatisen men det är ju därför man odlar eget. http://dinodlarvan.nelsongarden.se/gronsaker/hogt-naringsvarde-med-egenodlade-gronsaker/

Ett föredrag jag lyssnade på under trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i våras fick mig att falla för en skir vallmo som jag köpte fröer till och sådde mellan purjolöksplantorna. Nu syns inte purjolöken längre utan bara massor av vallmoplantor med taggiga knoppar. Måste bli en underbar syn när alla dessa slår ut.


Med hem idag hade jag inte bara grönsaker utan också buketter av luktärter, reseda, ringblommor, jätteeterneller och zinnia.


Nu står årets första luktärter, inte särskilt många, 


på köksbordet i en gammal prickig keramikvas från Arvika, en favoritvas. Vänds den upp och ner ser man att den är tillverkad av Gustav Persman. Han föddes i Arvika 1908 och dog 1992 vid 84 års ålder. Vill du veta mer om keramikerna i Arvika-trakten finns boken Från stenkärle till prydnadskeramik av Britt Andersson. 


I den boken finns även information om Riborg Böving och Hilma Persson Hjelm, två kvinnor som var före sin tid och som enligt författaren blåste en frisk fläkt in i krukmakarverkstäderna.

I morgon skall jag nog gå på auktion men också klippa de sista buxbomskloten, städa i växthuset och be maken sopa gångarna.

Åter igen Hjärtligt Välkomna på söndag!

3 kommentarer:

  1. Den där vasen... alltså... :) Konstaterar att vi gjort nästan samma sak, fast jag legat platt på klippan och mestadels sovit. Vore väldigt kul att se er trädgård men jag tror jag ska åka i motsatt riktning... Buxbomssticklingar som lockar :)

    Ha en riktigt fin dag med härliga besökare på söndag! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta!
    Önskar dig en riktigt trevlig dag med jättemånga besökare.
    Själv hann jag inte bli klar till i morgon. Kanske har jag öppet om ett par-tre veckor istället.
    Vet inte hur gassigt ni har det i Ödsmål, men här hos oss är det helt uteslutet att klippa buxbomshäckar. De bränns sönder fort. De är hemskt vildvuxna, men ser i alla fall friska ut. Medan de jag har klippt börjar torka och det räcker inte med att vattna.

    Visst är det ljuvligt med egenodlat! Skördade idag första purjolökarna som var överraskande stora :-).


    Som sagt: Ha en riktigt trevlig dag imorgon!

    /Anja

    SvaraRadera
  3. Hoppas ni fick en riktigt fin söndag. Det finns så mycket fint för besökarna att se hos er. Ju är ju van vid liknande öppna evenemang så du har lite rutin. Vi öppnade för första gången i söndags och det var en verkligen trevlig upplevelse med alla besökare som pratade trädgård och odling i allmänhet.
    //Helene

    SvaraRadera