söndag 13 maj 2018

Underbart är kort.


Körsbärsträdets blommor hade börjat slå ut, solen sken och koltrastarna sjöng när jag kom till landet i måndags. 



Under veckan som sedan gick blev berget städat och trädgården vi har där tricoderad. I nio år har det stått nät runt träden som skydd mot alla lystna rådjur men i dagarna tog jag bort de flesta av dem innan jag sprutade trico på alla tänkbara fejningsobjekt, omtyckta delikatesser så som aklejor, några hostor och rosorna.
Träden och buskarna köptes hos Tommy Ahnby för tio år sedan, ett år fick de tillbringa nergrävda i grönsakslandet. Att det blev så många berodde säkert på ren eufori. Helt plötsligt hade vi plats att plantera skrymmande växter på och det var vi inte bortskämda med. En del av träden har fått kraftiga stammar och har klarat sig utan nät i flera år men några har fortfarande veka och tunna sådana som jag gissar rådjuren tveklöst ser som lämpliga objekt



Runt grönsakslandet har vi armeringsmattor med rutor 20 x 20 cm men det räcker inte för att hålla rådjuren borta. De sticker in sina huvuden och mumsar på grönsakerna så fort de blivit höga nog. Veckan som gick fick de gamla näten vi haft om träden flytta till odlingsburen. De räcker inte runt men nästan. Särskilt vackert är det inte men nu kan inga rådjur sticka in huvudet och knapra i sig vare sig sallad, jordgubbar eller luktärter.



Korgen, den gamla trådkorgen, som varit utlånad i ganska många år har hittat hem igen och nu har den fått en plats på berget på landet. Den behöver bara stå där och se fin ut.



På den gamla trappstegen under altanen har ett koltrastpar byggt sig ett bo. De har haft fördrag med mig när jag de här dagarna sprungit ut och in genom källardörren åtskilliga gånger varje dag. Hoppas nu bara de klarar sina ungar från alla katter som om de hittar trappan bara kan klättra upp och bita ihjäl fågelungarna. 



När jag kom till landet i måndags hade de första körsbärsblommorna slagit ut och i fredags, fyra dagar senare, började det 
snöa från trädet och ikväll när jag vattnade krukorna i trädgården här hemma råkade jag lyfta blicken och fick se att äppelträdet jag stod under hade utslagna blommor. 

Fortsatt härlig vår! Det är ju fortfarande bara maj med det känns lite som sommar.


2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta!
    Ja det går fort nu, upptäckte att syrenen var helt utslagen igår, och något nytt slår ut varje dag. Känns som att våren kom och försvann i samma stund, det är sommarvärme ute. Får nog skynda mig ner till centrum så jag inte missar körsbärsträden som lär blomma som finast just nu. Så tråkigt när växter och odlingar inte får vara ifred.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Härliga våriga foton :) Hoppas du får en skön ny sommarvecka! LOVE Maria på Inredningsvis

    SvaraRadera