fredag 27 april 2018

En dag på landet


var det i lördags. Den första i år och i grönsakslandet stod luktviolerna och blommade. 



De där fem plantorna som jag tillsammans med Anja köpte hem från Groves nurseries för ett par, tre år sedan. De fick alla tillbringa sin första vinter i grönsakslandet men när jag förra våren krukade in plantorna lämnade jag för säkerhet skull kvar lite småplantor och tur var det för den här kalla våren har gått hårt åt luktviolerna i trädgården.
Nu står de där fem överlevarna uppgrävda och inkrukade på borden här i trädgården. En och annan planta slokar lite men de repar sig säkert om en dag eller två.


En av dem är Viola odorata 'Christmas Violet'.Den har ljusblå, nästan vita blommor och rikligt blommar den.
Bara ogräs tycker många om luktviolerna men jag älskar dem i alla dess former. Ibland tar de för sig mer än den plats som finns för dem i trädgården men det händer också att plantorna nästan torkar bort helt av den tidiga vårsolen.



Inkrukade står också några andra violer. De flesta är inköp från England och Groves nurseries. Namnen på dem vet jag numera inte för plantorna har en tendens att förflytta sig från ursprungsplatsen. Men det där med namn på växter har konstigt nog börjat spela mindre roll. Det viktigaste när det gäller violer, luktvioler, är doften och doftar gör de.
Den gula luktviolen kan vara Viola odorata 'Irish Elegans' som jag köpte 2005 av J. Peters i Tyskland men den kan också vara från växtmarknaden på Bången 2006 och Bertil Larsson. En Viola odorata 'Gul'. Visst har den från Tyskland tjusigast namn men de verkar båda se likadana ut. Doften är densamma och även utseendet tycker jag. Det händer numera ganska så ofta, kan det bero på ålder eller möjligen visdom;-) att jag tycker som bonden som klippte grisen: 
- Mycket skrik för lite ull.



Viola odorata 'Parchment' flyttade in i trädgården för 12 år sedan. En viol med grålila blommor som är ganska så stationär och som jag är väldigt förtjust i.



Den här lilla buketten plockade jag in i går kväll och idag på morgonen när jag steg in i köket gick det inte att ta miste på vad det var som doftade. Det behövs inte många violer för att få uppleva just den doften och vad de heter har absolut ingen betydelse.


En njutningsfull och skön helg till er alla!

7 kommentarer:

  1. Håller helt med att man inte behöver veta namnen på alla de vackra ute i trädgården. Huvudsaken att man tycker om dem :)

    Tack för att du länkar till TrädgårdsFägring

    Kram och ha en fin helg och Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma till dig - vem du nu är.
      Skön vår och trevlig Valborg!
      Birgitta

      Radera
  2. Hej Birgitta!
    Violer i alla former är en favorit, är så glad att min lilla i lunden, ser ut att trivas bra. En härlig bukett.
    Trevlig helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Låter helt underbart! Både att hitta plantor i grönsakslandet att kruka upp och att kunna plocka av en liten bukett för att njuta doften inne. Jag är glad att den blå som jag flyttade från förra tomten har etablerat sig och har många blommor i år. Men om det finns någon stjälk att klippa är jag tveksam till...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. För mig är luktvioler ljuvliga och definitivt inget ogräs. Vilken tur att du hade småplantor att kruka om. Jag nästan förnimmer doften från din vackra lilla bukett!

    Ha en skön första maj!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. You really take gorgeous photos. I can see your admiration for plants in these photos.

    SvaraRadera