onsdag 28 februari 2018

Lite fröer har jag köpt..


Nu har jag inventerat min korg med det gamla fröförrådet 


och många av sorterna jag har kvar från förra året är grobara även i år men lite nytt har jag köpt, mest grönsaksfröer från Runåbergs Fröer i Spekeröd.
I frysen ligger luktärtsfröerna från förra året, både de från England och de från Rugerup i Skåne 


och så snart kylan släppt greppet tänker jag så en del av dem och ställa ut krukorna i växthuset. Köpte flera olika sorters luktärter när vi i somras besökte luktärtsfestivalen hos Cecilia Wingård 


och dem skall det bli extra roliga att så.
Efter påsk, i mitten av april, börjar jag även så ettåringar, i alla fall om vintern är över för den här gången, de få jag nu sår så som luktreseda, rosenskära, tagetes och zinnea och grönsaksfröerna jag vill få småplantor av. Plantor att redan i maj plantera ut i grönsakslandet för att få lite snabbare skörd än vad jag får vid direktsådd. Är ingen kunnig grönsaksodlare, bara en glad amatör, men att själv dra upp t.ex kål och sallad från frö eller köpa färdiga plantboxar med småplantor att sätta ut ger betydligt tidigare skörd.
Här har vi mer vinter just nu när det börjar närma sig våren än vad vi haft på hela vintern och vackert är det.
Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Luktärter har jag försökt så tidigare om åren, Sådderna har tagit sig bra men sen har jag nog skött dom lite dåligt, dom har inte blommat så mycket som jag velat. Antagligen för lite gödning, jag tror att dom vill ha mycket och sen ska man ju ta in blommor hela tiden så fortsätter dom att blomma har jag läst mig till. Lycka till med sådden. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  2. Bara fröpåsarna gör mig glad! Vet jag inte om jag hängde med ordentligt... stratifierar du luktärterna?
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att följa dina luktärter, bara påsarna är ju ljuvliga. Väntar till lite senare med mina frön också.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Har skaffat mig många luktärtsfrön i år, förra året blev det inte många, men i år skall det bli ändring på det. Än så länge har jag bara sått paprika i olika varianter, körsbärspaprikan blir ny för i år. De har grott bra och växer fint.
    Senare i mars sår jag mina tomater och gurkor. Lika roligt varje år.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera