tisdag 26 september 2017

Lugnet i trädgården

nu i slutet av september är jag väldigt förtjust i. 


Det ger en känsla av frid och öppnar ögonen för det där lilla man måste titta extra noga efter för att upptäcka när det är mycket som blommar på en och samma gång. Då när alla trädgårdens växter står och skriker för full hals:
- Se på mig! eller - Titta vad fin jag är!
Under sensommaren eller den tidiga hösten både förenklar och minimerar trädgården sig själv, tycker jag och istället för att förta eller överglänsa lyfter den fram och ger plats åt både det som blommar och växer men även åt det som börjat vissna.


Det riktigt lyser om de nya skotten på klätterrosen 'James Galway'


och de sista knopparna på 'Dainty Bess'.
Tidlösorna passar färgmässigt helt perfekt in bland gräs och snigelätna blad som börjat bli gulbruna.


Colchicum autumnale 'Album'


Colchicum 'Waterlily'


Blodgräset Imperata cylindrica 'Red Baron' är intensivt rött och 


silveraxet Actaea simplex 'Brunette' doftar starkt, särskilt i skymningen.
Min intention och önskan är numera att minimera och måla med bredare penseldrag i trädgården och istället för många olika växter ha fler plantor av en och samma. Dagliljorna var lätta att ta bort, även en och annan hosta, iris och näva men sedan då? Det är inte sensommar eller höst året runt utan snart är det dags att själv fatta ytterligare beslut om vad som skall bort men att det kan vara så svårt att bestämma sig.


Till sist lite om höstens behag ur Ett år med min trädgård av Karel Capek.
'Jag skulle kunna skriva om höstens slösande färger, om beklämmande dimmor, om de dödas själar och om tecken på himmelen, om de sista astrarna och den lilla röda rosen, som ännu anstränger sig att gå i blom, eller om irrbloss i skymningen, doften från kyrkogårdens vaxljus, det torra lövet och andra stämningsfulla ting.'

Fortsatt skön förhöst!

13 kommentarer:

  1. Så otroligt fint inlägg! Känner igen mig nu denna lugna tid som ändå har så otroligt mycket att ge. Tankarna vad som kan tas bort och ersättas med en och samma växt.
    Älskar den första bilden på ditt stilleben!
    Ha en bra dag!
    Luna

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder du bjuder på!
    Mina 'Brunette' är bara i knopp ännu. Här var jag bor (Finlands zon 4) är det alltid spännande såhär på höstkanten om de ska hinna blomma eller om frosten tar dem. Hittills har de klarat sig och jag håller tummarna.
    Tack för titten i din vackra trädgård!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Underbart stilleben och en lika härlig bild. Betraktelsen i sig faller mig på läppen. Jag gillar lugnet som hösten för med sig. Och senast jag städade tänkte - äntligen nu är det dags att köpa lampolja igen :)

    De stora penseldragen hoppas jag kunna jobba med om ett par år. För visst lugnar det ner och skapar harmoni.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Mmm ... jag njuter av ditt inlägg. Den översta bilden är så vacker, ett stilla höststilleben, som en vacker tavla. Att ta bort växter har jag alltid haft svårt för. Men jag har blivit bättre med åren i varje fall. Förstår dilemmat. Tack för en skön höstbetraktelse från din trädgård.

    Önskar dig en skön torsdag!
    /Anita

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är det på sätt och vis skönt på hösten, även om våren (och sommaren) är min favorit-årstid. I är blir det premiär för mig och Tidlösa. Jag har väl tänkt ungefär 1000 gånger att jag ska köpa knölar, och nu har det äntligen blivit av. Det ska bli spännande att se hur de ska trivas hos mig .... nästa höst.
    /Eva Linne

    SvaraRadera
  6. Så vackert citat! Det tar jag till mig, men vet du vad jag gjorde när jag såg ditt första foto? Jag gick direkt ut på farstubron och hängde upp en tom ram som legat och väntat på sin plats. Du är så inspirerande!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Njuter av att titta på dina fina bilder. Du skulle kunna ge ut en bok med bilder från din trädgård tagna under året som gått!
    Äntligen har jag fått en egen blommande Tidlösa:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Du viser en serie skønne billeder. Jeg kender ikke rosen 'Dainty Bess', men knopperne har en meget smuk form. Kurven med stenene er en fin dekoration i haven. Karel Capeks bog er en klassiker i havelitteraturen.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  9. Ett fint och stämningsfullt inlägg. Håller verkligen med om Merjas kommentar. Du har poesin i dig och dina betraktelser är alltid fina.
    Dessutom blir jag så glad att du tycker också om att se bortom de brinnande höstfärgerna.
    Ha det så jättegott!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Vacker betraktelse som utstrålar samma lugn och ro som man känner i trädgården nu.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Behagfullt i ord och bild, mår bra av din text och bilderna därtill.
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Perfekt placerade tidlösor! Även jag försöker bredmåla och lugna ner rabatterna. Där jag lyckas blir resultatet slående. Men med en liten valp i huset blir det inte mycket tid till trädgårdsarbete tyvärr. Idag skiner solen och en vind drar genom dalen. Höstlöven virvlar.
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  13. Du har alltid så vackra bilder, även denna gång och ord och bild stämmer så fint ihop. Ska öva på att tycka om hösten. Känns lite deppigt tycker jag.
    //Helene

    SvaraRadera