måndag 29 maj 2017

En bukett myskmadra i linneskåpet

ger mer väldoft än lavendel.


'Ehuru du döljer dina goda egenskaper under ett anspråkslöst utseende, förrådes de dock av den angenämhet du sprider kring dig.'

Blommorna doftar först i skymningen eller inför regn enligt Sune Jonsson och hans Blombok. I lördags kväll var första gången någonsin som jag känt myskmadran dofta i trädgården. 



Sedan många år tillbaka tar jag in myskmadra och låter den torka. Växten innehåller det väldoftande ämnet kumarin som används av parfymindustrin. Kumarindoften är starkast när växten torkats.
I början band jag kransar men med åren har jag blivit latare så nu blir det bara små buketter som jag hänger där jag vill det skall lukta gott. Redan i maj brukar jag hänga buketter på landet för att ta bort vinterns instängdhet.
Läste någonstans att Linné redan 1755 berättade att det bands kransar av myskmadra. Dessa hängdes över sängarna för att ge de sovande en god sömn. Myskmadran ansågs också bära bud om våren och den gjorde människor glada och lätta till sinnet när den blandades i den stärkande vårdrycken, vad den nu bestod av? Såg när jag sökte på nätet att man i Tyskland fortfarande blandar myskmadra med vitt vin och att det ger den berömda majdrycken.
Sedan långt tillbaka har myskmadra använts som smaksättare till vin, likörer, desserter och tobak men den var också en självklar växt att blanda i potpurriererna.


Torkade blad från myskmadra, hästhov och pepparmynta tillsammans med tobak ger inte bara rökaren en angenäm upplevelse utan röken lär också fylla hela huset med väldoft. Något som vanlig tobaksrök verkligen inte gör. Rökar gör jag numera endast tillsammans med Ann när vi är i Granada och det har bara hänt en enda gång. Nog låter det ändå lite spännande med väldoften, eller vad tycker ni i Toscanagruppen?
Ogräsvarning för myskmadran. Släpps den lös tar den snabbt över stora ytor. Här har jag den inhägnad mellan stenplattor och en plåtkant men den är ändå ofta på rymmarstråt.

Informationen har jag hittat i ett flertal böcker men missat att skriva upp författare och titlar.   

9 kommentarer:

  1. Hade den i min förra trädgård och nu har jag en kruka. Har inte känt doften, som jag ofta läst om. Ska snart plantera ut min och hoppas att det blir ändring på det.
    Ser jätte fint ut med fina staketet runt!!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Jag älskar myskmadra <3 Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Det var spændende at læse om "brugen" af skovmærker. Jeg bruger de friske skovmærker i buketter. Et kæmpestort bundt skovmærker i en glasskål er den smukkeste bordpynt, og buketten holder i mange dage. Jeg hænger nu også tørrede buketter op og nyder duften.

    Hilsen Elna

    SvaraRadera
  4. En väldigt vacker växt o bra marktäckare men jag tröttnade på det "våldsamma" växtsättet för flera år sedan :( Trevlig o intressant läsning om växten, detta hade jag ingen aning om :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  5. Trevligt om myskmadran, men för mig doftar den för mycket för att ta in. Från hönsperspektivet kan jag berätta att det är deras favoritväxt nummer ett. De käkar hela plantan och fem höns tillintetgör en kvadratmeter under ett par dar. Det blir inte ens rötter kvar. Så här är den inramad med högt flätat staket och innanför vaktar en gummiorm. Det sägs att doften håller ohyra borta.
    Så vacker med alla sina ministjärnor.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset, jag har läst om att man kan göra så tidigare men det har aldrig blivit av. Jag gillar myskmadra, den är så söt. Hos oss växer den under en nutkacypress och där håller den sig ganska bra, magert och torrt, fast den vill kanske ha lite fuktigare. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Har faktiskt aldrig känt att den doftar men får prova att torka några. Tack för tipset.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Doften propagerade de för i gårdagens trädgårdsprogram också. Jag har en rymningsbenägen rugge men har aldrig torkat. Nu får det bli ändring och en bukett ska plockas. Undrar just om man lägger en grön kvist att dra en kort stund i vinet... Det får jag kolla.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är också nyfiken på detta med myskmadra i det vita vinet.
      Trevlig helg!
      Birgitta

      Radera