fredag 20 januari 2017

Fredag igen och Blommig Fredag med temat jag längtar....

Fortfarande, fast jag sedan några år tillbaka är pensionär, består veckorna nästan enbart av måndagar och fredagar. Resten av tiden bara försvinner. Denna veckas tema i Blommig Fredag är jag längtar...Fler bidrag hittar du här.

Visst saknar jag värmen,



solen, 



grönskan i trädgården, 


det roliga utelivet




och grönsakerna 





men med åren har jag 'nästan' lärt mig att inte längta bort de där dagarna jag har kvar. Tiden går så rysligt fort ändå.


Ena stunden blommar snödropparna och 



i nästa aklejor och pioner.
Innan jag oftast hunnit blinka är sommaren över och det är återigen höst.


Har lovat mig själv att försöka leva i nuet och njuta av alla dagar vare sig det regnar eller är solsken. Det finns inget dåligt väder, bara ...kläder och trädgården är jag lika glad i vilken årstid det än är, men visst är det något alldeles extra med snödroppar;-))



Galanthus 'Jaquenetta'


Trevlig helg!





26 kommentarer:

  1. Vad många härliga dagar! Snödroppar, visst är de fina. Du har så många olika sorter, själv är jag glad att jag ens har ett gäng;))
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Precis så känner jag också! Allt har sin tid, här är här och nu är nu - ta vara på varje given stund! Fast ibland glömmer jag mig och gnäller över vädret. Inte idag dock, nästan lite vårskiftning i ljuset!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista dagarna har det känts som om våren är på väg. Ett tag funderade jag på att börja vårstäda i rabatterna men hejdade mig, vi har ju fortfarande vinter, lätt att glömma när den är mild och vårlik.

      Radera
  3. Herlige bilder! Jo, tiden snurrer og går stadig fortere! Likevel kan jeg ikke la være å glede meg til våren :)
    God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med våren så nog är det lätt att längta dit.

      Radera
  4. Tänk vad mycket man kan gå miste om om man har en konsumerande längtan. Jag tänker och känner som du. Och det är väldigt skönt att leva i nuet.

    Fin liten snödroppe. Jag tittade på snödroppsdagen du tipsade om. Jag är sugen :)

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte du blir besviken om du tar en tur till vårt södra grannland.

      Radera
  5. Känner precis som du! Varje dag, även kalla och mörka arbetsdagar på vinterhalvåret är en gåva. Detta blir man smärtsamt påmind ibland, som nu, när en yngre bekant tvåbarnsfar plötsligt ryckts bort. Man har ett stort ansvar själv att hitta njutningämnen i vardagen och det är trädgårdsmänniskor experter på. Snödroppar är fenomenala humörhöjare! För egen del tycker jag att mat funkar också.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  6. Så sant det är som Carola sjunger...det är dagarna som går som är livet:)
    Fina bilder!
    Ha det fint, här och nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först med åldern har jag insett att det är vardagarna som är livet....

      Radera
  7. Som den otåliga person jag är längtar jag alltid till något, just nu till ljuset o värmen men också till vår resa till Ålesund i april :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljus, värme och grönska är underbart. Ger oss ett helt annat liv under nästan ett halvår.

      Radera
  8. Instämmer helt i ditt resonemang. Jag tror att man blir bättre och bättre på att leva i nuet ju längre man lever. (Ja nu generaliserade jag grovt). Allt ligger inte framför en i livet längre, utan det är nu som gäller. För mig känns det så iallafall. Att hitta njutningen i det lilla är säkert också en personlighetsfråga och en träningsfråga.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, ju äldre man blir ju mindre tid har man att ägna åt längtan - det har blivit nu som gäller.

      Radera
  9. Visst njuter man av alla dagar, men längtar till värme gör jag.
    Och de fina snödropparna, och vårblommorna det är speciellt.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något visst med vår och värme, nästan ett helt annat liv under några månader.

      Radera
  10. Efter bara tre veckor som pensionär är jag glad att konstatera att jag lyckas bra nog med att ta en dag i taget och njuta av fritiden.
    Sköna bilder du bjuder på som förmedlar värme, grönska, avkoppling och samvaro.
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det härligt att kunna ta dagen som den kommer. Själv har jag börjat boka in saker jag gärna vill göra. Helt 'tomma' dagar har för mig en tendens att bara försvinna i intet.

      Radera
  11. Du lyckades verkligen beskriva det på pricken.
    Jag känner det så påtagligt att när man väl är där - är det i princip över. Därför njuter jag redan! Så härligt det är när det inte är riktigt mörkt klockan kvart i fem på eftermiddag ...Har några taggiga blå bergvallmo på tillväxt och det räcker för ögonblicket:-)!

    Ha det så jättegott!
    ...zzz...Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i Anja. Tiden går så fort att det gäller ta vara på allt man orkar och kan. Tror det var den där taggiga bergvallmon jag fick av dig men den krafsade någon av grannskapets katter sönder när den skulle på toaletten här hos oss, tyvärr.
      ZZZ
      Birgitta

      Radera
  12. Ja, just det. Sådana insikter har även kommit till mig med åren - att njuta av det som finns och inte längta så mycket att tiden springer förbi.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det härligt att man blir klokare med åren, fast många här i Sverige tror att har man fyllt 50 kan man inget och är ingen att räkna med.

      Radera
  13. Javisst går det fort - så fort! Konstigt då att vintern känns så lång?
    Vilket helt fantastiskt grönsaksland du har, väldigt elegant!

    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2017/01/jag-langtar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja grönsakslandet är jag glad i. Med åren har det bara blivit roligare och roligare att odla egen mat. En stor vardagsnjutning under sommarhalvåret.

      Radera