fredag 6 januari 2017

Det kliar i fingrarna..

Första frökatalogen damp ner i brevlådan veckan före jul och så fort jag öppnade den glömde jag flera av de där löftena jag gav till mig själv i höstas.


Bland annat att jag skall minska på antalet krukor i både trädgården och växthuset för att slippa vara alltför bunden hela sommaren av växter som behöver vatten.

Var ända tills katalogen kom helt införstådd med att chili och goda tomater måste jag inte alls odla själv. Dessutom är jord och gödsel inte gratis och inte fröerna heller. Flera anledningar till varför det går nästan lika bra att köpa 'färdigt'.


Men, men bara nästan. Doften från tomatbladen när man kommer när dem och smaken av en solvarm tomat direkt från plantan går inte att köpa.
Tur att jag ändå har sparat lite tomatfröer. Det finns flera olika sorter på hushållspapper i köksskåpet. Egenodlade och gratis. Förrförra hösten gjorde jag likadant, bet i tomaterna och spottade kärnorna i papper. Av alla fröer jag sådde i våras blev det plantor. Favoriten var en piennolotomat som jag tyvärr missade att ta frön från. 


Chili odlade jag inte förra säsongen men väl spetspaprika. Köpte en förpackning paprika i livsmedelsbutiken och sådde några av fröerna. Alla frukterna på plantorna jag hade hann inte mogna och bli röda men många, många blev det och goda var de även som gröna.


Årets fröbeställningen är gjord och det blev bara plockblommor och grönsaker. Förr, innan trädgården blev full, sådde jag varje vårvinter en massa olika perenner. Julrosfröerna var alltid de första som grodde om de såtts med färska fröer. 


Fortfarande sår jag ibland aklejor. De riktigt fina bland dem har en tendens att försvinna och porslinsanemon, Aneonopsis macrophylla, för den vill jag ha många, många plantor av.
När vi på nyårsnatten pratande om våra drömmar inför 2017 var mina att bada och cykla mycket under sommaren som kommer. 


När man faller för något är det lätt att vara både optimistisk och orealistisk men nog skulle det ge bra motion att var tredje dag hela sommaren cykla mellan hemma och landet för att vattna krukorna. Jag tycker om att cykla och det är bara 2 mil tur och retur och just nu tror jag att solen kommer att skina varje dag och att sommarregnet alltid faller under natten.
Fröer är för mig inte bara växter utan också drömmar och längtan. Blir det i slutändan inte som jag tror har jag ju ändå i fantasin sett det färdiga resultatet framför mig ett antal månader och inte har jag behövt springa runt med var sig kanna eller slang för att passa med vatten.

Glädjen man känner när det spirar i en kruka är svår att förklara - den måste nog upplevas. 

Veckans tema i Blommig Fredag är fröer eller inte och fler bidrag hittar du hos Heléna.

Trevlig helg!





13 kommentarer:

  1. Håller med om att frösådderna representerar längtan och förhoppningar. Med åren sår jag mindre också, för det ska tas om hand och få plats. Men det blir fortfarande en del. Ibland hoppas jag att aklejorna skulle försvinna för de frösår sig väldigt. Men det beror säkert på vilken akleja det är. Nu hoppas vi på en fin vår med mycket bra cykelväder.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Är överens med dig om att egenodlade tomater slår det mesta. Både doft och smak, går inte att köpa. En härlig känsla att ha sått frön till egna tomatplantor, lyckas inte lika bra med blommor. Men det finns att köpa.
    Ha en fin helg /Marika

    SvaraRadera
  3. Önskar att jag kunde göra som du och hålla igen ,men eftersom vi har jättelika oplanterade rabatter är frösådder ett måste. Jagar efter lättsådda sorter av både perenner och sommarblommor. Har redan antecknat en del av dina nävor från ett tidigare inlägg - sedan gäller det bara att få tag på fröerna!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  4. Ligger mycket sanning i det du skriver att det är drömmarna och resans gång som är det mest intressanta. Väl framme kanske det inte blir som man tänkt. Vi får inte glömma att cykla och leva i nuet.
    Nu gav du mig en bra idé att så söt snackpaprika från affären. Den innehåller 3 ggr mer c-vitamin än apelsin sägs det.
    Trevlig helg/ Luna

    SvaraRadera
  5. Gärna mycket cykling så snart vägarna tillåter detta.
    Porslinsanemonen har en gång på tio år hunnit sätta frö här. Sår annat istället, för hag har plats, energi och lust. Gillar att följa de små liven ut på sin resa.
    Har frön av piennolo,hör av dig om du vill.
    Ha en fortsatt skön trettonhelg.
    Anette

    SvaraRadera
  6. Tomaten var så vacker... Får skriva ner namnet. Jag har ett hämningslöst frösåningsår. Punkt där. Jätteglad att mina Anemonopsis både den vita och arten satte mycket frå så några har hamnat i kruka och några är spridda i jorden.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  7. Det gjør det! Og - oi, er det sant?
    Ja, noe av det beste med frø er egentlig å bla i katalogene, drømme og bestille.... Og selvfølelig når det spirer :)

    God helg!

    SvaraRadera
  8. Så otroligt fint du berättar om vad frösådd - och odling - egentligen betyder!
    Dessutom lockar du mig till nya inköp ...

    SvaraRadera
  9. Blir nästan tårögd när du pratar om cykling. Så otroligt många år jag cyklade i ur och skur, vinter som vår och höst till mitt jobb i Bergsjön från Majorna, där vi bodde då. Det blev minst tre mil om dagen.
    När jag läser dina inlägg från sommaren får jag inte alls någon känsla av att du verkar vara särskilt bunden...;-)
    Ha det super!
    /Anja

    SvaraRadera
  10. Hoppas verkligen att dina drömmar inför sommaren slår in :) Jag har också en hel del drömmar men frösådder är inte bland de tio första :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  11. Drömmar och längtan, så bra sammanfattat!
    Ha de´/Anette

    SvaraRadera
  12. Precis så är det ju, längtan och drömmar med varje litet frö. Sen prioriterar jag om lite längre fram på våren och frösådderna blir lite bortglömda ibland. Då är det bra att hållit antalet nere eller så sådana som klarar sig ute själva. Hoppas det blir en riktig cykelsommar.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  13. Det är så lätt att tankarna skenar iväg när man sitter där med frökataloger och drömmar. Det är ju dessutom så lätt att klick-klick-klicka hem lite för många fröer. Jag känner så väl igen mig i det du skriver. För något år sedan sa jag till mig själv att "du behöver inte ha så många olika sorters luktärtor nästa år". Förra året beställde jag 12 (!) olika sorter. Nytt rekord. Vet inte alls hur det gick till...

    Kram, Karin

    SvaraRadera