torsdag 3 november 2016

Ikväll dansar snöflingorna

i gatubelysningens sken. 



Länge smälte de bort när de träffade marken men när jag tittade ut för ett par minuter sedan hade de målat den vit. Denna vinterns första snö.
I början på november 2015 skrev jag här på bloggen att det milda höstvädret gjorde att jag sköt upp alla måstetainsakerinnanvintern och att jag lite tappat intresset för att vintra in trädgården.



Det samma gäller den här hösten. De första minusgraderna hade vi helgen som gick. Inte var de många men rutorna på bilarna hade ett tunt istäcke.
Trädgårdsmöblerna, förutom en soffa, och pelargonerna, de jag valt att spara, tog vi in förra veckan men först idag hamnade resten av växterna som behöver frostfri vinterförvaring inomhus, förutom en hortensia och rosen 'Mutbilis'. 



De båda sistnämnda klara några minusgrader så därför får de stå ute ett tag till tillsammans med rosmarinen.



Glasbärsbusken är som finast just nu när de guldfärgade bladen ramlat av och de lilafärgade pärlorna sitter själva på de nakna grenarna. Callicarpa bodinieri var. giraldii 'Profusion'.

Har länge hävdat att jag klarar mig mer än bra med min gamla mobiltelefon men under oktober ändrade jag mig och köpte en ny så nu finns jag på Instagram och det är väldigt roligt. Tycker nästan mer om kameran än om telefonen.

Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Har liksom inte "fattat" att vi är i vintermånaden än , i söndags när vi åkte från er var det frost på bilrutorna men i Myggenäs var det närmare + 6 grader så det var lite av en chock i morse när termometern visade - 5,4 vid halv nio ;) Nu har det även snöat här så nu kan vi säga "Winter is coming" :) (från Games of Thrones) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu är vintern här. Hoppas den tar en liten paus innan den stannar i flera månader för det är en del jag skulle vilja få gjort.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Mmm.. känns som flytten från sommarvärme till höst till riktig höst gick väldigt fort. Men det var skönt att vakna till ljuset från snön utanför. Tror inte den kommer bli kvar men ändå.. Igår fick jag satt in allt som behövde komma in och dessutom i solsken så jag känner mig väldigt nöjd.

    Insta... Ja det är på G :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön lyser verkligen upp men den kom lite hastigt, precis som den brukar.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  3. Svar
    1. Precis! Just nu kämpar jag med E.A. Bowles bok My garden in Spring. Rena sömnmedlet eftersom den är på engelska och hela tiden kräver att jag anstränger mig för att förstå.
      Ha det gott - vintergott!
      Birgitta

      Radera