fredag 9 september 2016

Grågrönt med vacker silverlyster.

Nordens olivträd, i alla fall till och med zon tre, är silverpäronet Pyrus salicifolia 'Pendula'. Vi kom efter ett besök på Österlen och Apotekarns trädgård hem med ett sådant för nästan precis 10 år sedan. 







































Redan då var det fullt i trädgården men jag var mer än förälskad i det grågröna bladverket med vacker silverglans så plats måste bara finnas och till slut hittade jag en liten lucka mellan häcken mot gatan och vårt stora äppelträd. 







































Vi har under åren som gått stammat upp det ytterligare trots att det är toppympat och försökt att med hjälp av stöd dra stammen så långt från äppelträdet vi bara kan. Där det står är det nästan mer än väldränerat. Riktigt torra perioder ligger perennerna ner längs backen men jag har aldrig sett några gula löv i silverpäronet. Lustigt nog verkar det som om trädet har hamnat på sin rätta plats i den här lilla trädgården och blir det för omfångsrikt kan jag ta fram sekatören.







































Det är inte bara jag som uppskattar trädet, Clematis 'I am Lady Q' använder det som klätterstöd och nog är de fina tillsammans.
När jag under veckan som gått letat information om silverpäron visar det sig att trädet trivs i både sol och skugga men blommar mer i soligt läge, att det tål saltstänkta vindar och mycket blåst och blåsa kan det göra här på Västkusten. Det är ett träd som passar på begränsade ytor eftersom det växer långsamt, kan beskäras kraftigt eller formklippas och klarar torka alldeles utmärkt.








































Inhägnade silverpäron såg vi i Skåne och Löddeköpinge Plantskola för snart ett par veckor sedan. Den plantskolan besöker jag gärna om jag har vägarna förbi. Denna gången köpte jag med mig ett par krukor med Corokia cotoneaster, sicksackbuske på svenska, att ha i köksfönstret över vintern men oftast blir det att jag bara tittar in för att hämta inspiration, 



njuta av miljön och det stora underbara lugnet som det räcker med att stiga in innanför porten för att uppleva. Sparsmakat, mycket grönt, 







































vackra krukor och många fina klätterstöd. I mitt tycke är den tillsammans med Zetas de miljömässigt allra finaste plantskolorna jag besökt trots att växtvalet är begränsat.
Hade jag varit lite yngre och haft en större trädgård hade jag knyckt idén med de 'inburade' och formklippta silverpäronen.

Nog undrar jag över varför barken är så sprucken på en del av stammen på vårt silverpäron. Hör gärna av dig om du vet svaret.


Trevlig helg!

11 kommentarer:

  1. Du skriver så lyriskt om silverpäronet att jag får stor lust att skaffa ett trots att zonen här kanske inte räcker till. Måste fråga de duktiga trädgårdsmästarna på Zetas om råd. "Din" plantskola ser verkligen ut att kunna tävla med Zetas när det gäller att skapa fin miljö och utsökt växtblandning i de fasta planteringarna!
    Trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du vägarna förbi Löddeköpinge Plantskola tycker jag du skall passa på att göra ett besök. Vet att många istället för silverpäron väljer siverbusken Elaeagnus angustifolia var. caspica. Den kanske är härdig hos er?
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Löddeköpinge Plantskola är jag också förälskad i, har dock bara varit där en gång men kan aldrig glömma den och vill gärna dit igen :) Vårt silverpäron har kanske hamnat helt fel, i skugga och väldigt sankt men det lever fortfarande :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädet kanske fortfarande är så litet att det går att flytta. Tror inte att det vill stå i sankmark. Lycka till med sticklingarna.
      Ha det gott
      Birgitta

      Radera
  3. Vilka vackra bilder! Silverpäron är verkligen vackra små träd. Har önskat ett länge eftersom det finns ett gammalt och stort exemplar jag körde förbi varje dag. Löddeköpinge startades väl av Heidi någonting? Har en trädgårdsbok av henne som är så läcker. Hon framhöll det nedtonade och lyfte bladens betydelse.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina, den boken har jag också och jag har läst den många gånger. En av mina favoriter när det gäller trädgårdsböcker.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  4. Svar
    1. Visst är det Hannele. Det finns mycket fint. Det är nog tur att den lilla plats man har att plantera på är liten.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  5. Håller med om silverpäronets förträfflighet och möjligheter. Har själv ett ganska stort som jag formklipper hårt. Har inte sett sprucken bark på mitt. Har faktiskt aldrig varit i Löddeköpinge plantskola men det ska väl bli av det också.
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har i mitt tycke något att se fram mot om du aldrig varit där men det är ju inte säkert att du tycker som jag.
      Ha det gott
      Birgitta

      Radera
  6. Mycket fina och inspirerande bilder! Att silverpäron tål hård beskärning kan jag intyga då mitt fick ett halvt plommonträd över sig i vintras. Nu är det på gång igen.... lite annorlunda vinkel på kronan men vad gör väl det.
    Ha en fin vecka /Lotta

    SvaraRadera