söndag 7 augusti 2016

Tittade nästan bara på hortensior i går,
































Hydrangea serrata 'Forget Me Not'


men Marie, min sonhustru och barnbarnet Märta såg många andra både vackra och spännande växter. Marie var med till plantskolan för första gången och jag kände igen mig i hennes svepande och sökande blick. - Jag vill ha men vad har jag plats för?







































Sylvia kommenterade förra inlägget på bloggen, det handlade också om hortensior, med följande: - De är ju alldeles underbara men jag misslyckas var gång som jag plantera dessa.Vad gör jag för fel? Ge mig tips. Tack :)
Misslyckats med nästan alla har jag också gjort. Bara de där två hortensiorna på landet, en klätterhortensia och en krukodlad har under alla de år jag varit trädgårdsintresserad överlevt och kommit med ny blomning men trots det kom jag igår inte hem tomhänt och just därför har jag idag sökt efter all tänkbar information när det gäller plantering och skötsel av hortensior och särskilt Hydrangea serrata. 





























Hydrangea serrata 'Diadem'

De är hemmahörande i Japan och Korea och härdig vad jag förstår i zon I-III här i Sverige. Purpurhortensian, som den heter på svenska brukar bli ca 1,2 m hög och minst lika bred, vill helst växa på en väldränerad men inte alltför torr plats. Gärna i vandrande skugga - halvskugga.
Det är nog jordens sammansättning och att jag varit dålig på att vattna efter planteringen som framför allt varit orsaken till att tidigare hortensiainköp inte ens överlevt första vintern här i trädgården. Så glöm inte att vattna även om det regnar ibland.

Nu i höst när perennerna som skall ge plats åt hortensiorna är borta, skall jag när jag (min man) planterar nyinköpen ge dem de bästa förutsättningar man kan och be mannen att gräva stora gropar, luckra upp den befintliga jorden och blanda den med grovriven blöt torv, barkmull och rododendronjord för hortensior tycker om humusrik och porös jord med ett pH på mellan 5 och 6. I gropen/groparna skall jag blanda i långtidsverkande gödsel innan jag planterar de små nyinköpta buskarna på samma djup som de stod i krukorna.

Ju lägre pH desto blåare blir blommorna. Att vid planteringen gräva ner lite järnskrot i gropen kan kanske fungera, även på lång sikt, annars får man blanda lite järnsulfat i vattnet någon gång ibland i samband med vattning. Högre pH ger rosa blommor. För att höja pH i jorden kan man vattna med alunvatten. Själv skall jag gräva ner lite rostiga järnbitar när jag planterar hortensiorna som jag vill skall förbli blå. Skall bli spännande att se om det fungerar.
































Hydrangea serrata 'Rosalba' föll jag för trots att den inte är blå och den skall slippa skrot bland rötterna.

Får man dem att trivas bjuder de tillbaka med riklig och långvarig blomning, 





























vacker höstfärg på bladen och nästan ingen skötsel alls, bara lite beskäring av döda grenar och gamla blomställningar tidigt på våren. Men gödsla för de vill ha tillgång till näring. 







































Hydrangea serrata 'Woodlander'

Nu hoppas jag att jag skall få dem att inte bara överleva utan också att trivas och de får gärna bre ut sig och bli stora. 


4 kommentarer:

  1. Underbra blommor! Går också i Hortensia tankar just nu:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra, lång blomning och minimalt med jobb. Kan knappast bli bättre.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera
  2. Misstänkte att du skulle till växthimlen. Underbara sorter du har hittat.
    Det är svårt att begränsa sig där ;) Jag hittade en liten vit H serrata 'Fuji no taki'. Tittade länge även på 'Rosalba' men jag hade redan hittat en massa annat.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Växthimlen är ett bra namn på den plantskolan. Det är inte bara växterna som är spännande utan hela miljön. Änen om man som jag inte har plats för fler växter -) är det så inspirerande att göra ett besök just där. Inte minst på grund av den goda fikan.
      Ha det gott!
      Birgitta

      Radera