tisdag 23 augusti 2016

I februari var det tio år sedan

vi gick där på levadorna så gott som varje dag i en veckas tid. Fina dagar med vår och grönska fast vi hade vinter hemma. 










































Det var då jag köpte med mig en av de två agaphantusarna som just nu blommar i krukorna här hemma. Under alla år ända till nu har den där agaphanthusen från Madeira mest haft övervägande blå blommor men i år är alla vita, trots delning. Inte mig emot men lustigt är det. Kan blå blommor hux flux bara bli vita?


































































Vet inte namnet på den men den vissnar aldrig ner utan är vintergrön hela året eller gulvit som den är när den lämnar källaren och den mörka vinterförvaringen någon gång under mars månad. Gissar att det är en Agaphanthus praecox. 










































Den som nu blommar med blå blommor tror jag är en Agaphanthus campanulatus. En kärlekslilja jag köpte som en stor 'lökkaka' på Partihallarna i Gbg 2004 under namnet Agaphanthus africanus. 


Den vissnar ner helt och är lätt att övervintra i ett frostfritt och mörkt rum. Sedan inköpet har den delats många gånger och det är alltid lika roligt att kunna dela med sig. 

Fortsätt trevlig augustivecka!





4 kommentarer:

  1. Åh, jag minns de fantastiska och ibland hisnande vandringarna på Madeiras levador! Det är nog 25 år sedan för vår del.
    Märkligt att de kan byta färg sådär! Kanske är den blå färgen instabil och beroende av något som saknas i din nuvarande jord?
    Allt gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Madeira har jag alltid velat åka till, kanske blir det av kanske inte vi får se :) Mycket underligt att liljan ändrar färg har också en som är vintergrön och den har haft samma färg sedan 2007 då vi köpte den på Bohus Perenner. Men de gör kanske så, fin är den i alla fall och du har den kvar som ett vackert minne från resan :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Härligt att se levadorna igen! jag minns vandringen med både glädje och lite skräck. Ibland var det bra att ha någon att hållla i:)

    SvaraRadera
  4. Underbart att ha kvar växter som minner om resor. Madeira lär vara väldigt vackert och är ett ställe jag skulle vilja åka till. Har bara försökt med afrikas lilja en gång och den tackade för sig så jag har ingen erfarenhet. Men vackra är dem och den vita var extra vacker.

    Carina

    SvaraRadera