söndag 12 juni 2016

Enkla, rent vita blommor

med grönaktigt center, Paeona 'White Innocence'.
En hybrid mellan P. emodi och P. lactiflora från 1947.







































Den har länge stått på önskelistan. I höstas grävde jag bort ett flertal, i alla fall två, dagliljor för att ge plats åt den. Enligt Pionisten - Svenska Pionsällskapet är 'White Innocence' platskrävande. 







































Någon gång under oktober förra året planterades den och nu blommar den med fem blommor. Hoppas jag har tur med den här plantan. Vill gärna att den kommer att trivas och att den återkommer med blommor både nästa, nästnästa och massor med följande år. Ett flertal andra pioner har här i trädgården bara tvinat bort och dött. Kanske har de med åren hamnat för djupt eller så har de haft för mycket konkurrens i rabatten. Jag inbillar mig både lätt och ofta att jag har plats för alla de växter jag tycker om på vår lilla plätt men det är inte alltid att växterna håller med mig.







































2006 skrev Ulf E följande på Allt om Trädgårds Forum om 'White Innocence'.
'Det är svårt att utse favoriter, men 'White Innocence' är absolut bland det finaste jag kan tänka mig i pionväg. De enkla blommorna har kronblad i renaste vitt, lite vattrade. Ståndarna är ombildade till korta fjällika staminoider och hela blomman påminner om en magnolia.'

'White Innocence' sägs dofta som vattenmelon men jag har ännu inte stuckit näsan i den, så jag vet inte. I dag skall jag under dagen ta en paus mellan buxbom och häckklippning och sniffa på de utslagna blommorna.

PS!
Buxbomen är klippt och jag har hunnit sticka näsan i pionen ett flertal gången. Någon doft av vattenmelon känner jag inte men den luktar gott, riktigt gott.


4 kommentarer:

  1. En underbar pion! Satte den 2014 och i år hoppas jag få fler knoppar. Den står lite skuggigare så jag får vänta några dagar till :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Så härligt att den redan har fem blommor:) Ska nog köpa mig en jag också nästa gång den kommer på försäljningslistan :) Har fått en del "hål" här nu efter torkan så det blir nog bra med en pion eller så i de hålen :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Tack för alla givande inlägg - din blogg är så spännande . Alltid nåt nytt och lärorikt. Pioner är så vackra , lättskötta . Jag har ett antal . En vitvit pion , Jan van Leeuwen , limefärgade knoppar , kritvita kronblad , rekommenderar .
    Måste ringa och tacka Sture Järpemo för den vackra pion jag kunde köpa hos honom för tre år sen .
    Nu, tre år senare har den 42 stora knoppar . I första skedet är kronbladen créme färgade , sen övergår dom till andra toner . Itoh, Julia Rosé.
    Jag blir så inspirerad av detta , att jag nu har en pionplanta på G från Portland . 1800kr är priset, tänkte snabbt, att om hundra år är detta köp glömt- listigt va?
    Ha en fin sommar -
    Hälsningar fr Maj-Britt


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maj-Britt!
      Roligt att du tycker om min blogg, har ju själv roligt när jag skriver. För några veckor sedan träffade jag trädgårdsvänner som är 70+. De har ett nybyggt orangeri på ca 60 kvadratmeter. Mannens kommentar var så härlig.
      - Har man drömmar måste man realisera dem nu, om man har möjlighet, att vänta är inte längre ett alternativ.
      Gissar att pionplantan kommer till hösten. Hoppas den kommer att blomma fint redan nästa år.
      Bästa hälsningar
      Birgitta

      Radera