tisdag 12 april 2016

Nu är det trädgårdsodlarens verkliga, välsignade månad.


I alla fall om man håller med om det som Karel Capek skriver i boken Ett år med min trädgård. Enligt honom gäller det att nu i april vissa trädgården och de växter man har vem som bestämmer. Är man det minsta osäker ställer man till stor skada när man trampar runt i rabatterna men visar man upp den brutala säkerhet som erhållits under alla de år man hållit på med att påta i jorden kan man i princip kliva var sjutton som helst utan att skada eller trampa sönder någon ömtålig växt. Detta håller jag inte alls med om för nog har jag både pillat och trampat sönder växter fast jag hållit på med trädgård i snart trettio år.
Nu har enligt Karel Capek också den tiden kommit då man inte ser 'något annat av trädgårdsodlaren än hans/hennes bak, allt annat, såsom huvud, armar och ben, befinner sig helt enkelt under honom.
Så har det varit här de senaste två varma och soliga dagarna men under seneftermiddagen idag, när jag ställt undan julochpåskgranen och istället flyttat fram luktviolerna från England 




till det lilla bordet vid mysplatsen 



satte jag mig i vilstolen. 








































Viola odorata 'Jean Arnot' 












































Viola odorata 'Amiral Avellan'


Det fanns bara tre-fyra utslagna violblommor i krukorna på bordet med de fick nog extrakraft av solen för så som de doftade.

'Dofter är märkliga - en pust och minnen som man inte visste att man hade kommer fram.' Karin Berglund Det var en gång en trädgård.

8 kommentarer:

  1. Nej, inte kliver jag var som helst, men jag har växter som jag måste vara bestämt mot på våren för att vi ska komma bra överens resten av säsongen. Utsökta små violer. Jag lyckas aldrig komma ihåg mina sorter.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Så fina violer !! Ja nu ligger man nog mest på knä med rumpan i vädret och hopps man inte mosar någon blomma ..
    Jag önskar dig en underbar dag!!

    SvaraRadera
  3. Nej för sjutton, man får allt se var man sätter fötterna. Violerna ser ju bedårande ut, du hade det säkert härligt där i stolen, i solen och doften :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Capek är fortfarande lika rolig att läsa.

    SvaraRadera
  5. Ja nu jobbas det för fullt och vädret är fantastiskt! Av mig ser man inte rumpan efterom jag släpar med mig en pall överallt för att skona ryggen. Ännu inga blommande violer här men de jag fick av Anja i fjol har alla tagit sig och lovar gott:-)
    Önskar dig en fin trädgårdsvecka!

    SvaraRadera
  6. Nog trampas det runt i rabatterna och säkert blir en och annan växt skadad. Tänkte på det senast igår att jag skulle ha några trampstenar i de större rabatterna för att lättare kunna rensa.
    Din sittplats ser fantastisk ut och att känna doften an violerna...mmmm....
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Dofter och smaker har jag märkt plockar fram minnen som jag inte visste fanns. Hjärnan är en fascinerande manick. Vilstolen med doftviolerna bredvid känns otroligt lockande....

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera