tisdag 17 november 2015

På väg hem, del 7, av sensommarresan till Norrbotten. I Ulrikas trädgård.

Det är så roligt att få hälsa på trädgårdsvänner när man är ute och åker och när vi var på hemväg från Tärendö och passerade Piteå hade vi tre olika trädgårdar, fyra olika trädgårdsvänner, som vi gärna ville besöka. Alla fyra har besökt oss men vi hade tidigare aldrig varit så här långt norrut så det gällde att ta tillfället i akt.
För några veckor sedan berättade jag lite om vårt besök hemma hos Aino och Georg. När vi åkte från deras trädgård fick vi, läs jag, med oss en grönlilja och den har jag under oktober gjort plats för genom att gräva bort en daglilja och försökt genom jordförbättring skapa förutsättningar för att få den att trivas. De två jag tidigare köpt är båda döda, så håll tummarna. 








































På den här bilden från Aino och Georgs trädgård har den blommat över, men jag tycker den är väl så fin ändå.
Efter besöket hos Aino och Georg åkte vi till Ulrika och hennes stora trädgård. En trädgård där det finns plats för att måla med breda penseldrag och där man utan vidare kan plantera 7-10 plantor av en och samma växt trots att perennerna blir minst dubbelt så höga som hos oss här i Bohuslän.  



Ett sådant här oljefat ropade jag in på auktion i somras i Dalsland. Numera står fatet i sonens och sonhustruns trädgård. Kul att träffa på någon som faller för 'samma' saker. 








































Taggig gurka som jag fastnade för både hos Ulrika och hos Berit, men som jag inte minns namnet på. Ingen perenn men den frösår sig, om jag minns rätt.








































Vi kom till Ulrika ganska sent på kvällen så många av mina bilder blev suddiga, dåligt med ljus och inget stativ, men jag lägger ut en del ändå. 









































Fick en planta med vita bär med mig hem. Nu står den i övervintringsbänken. Tror namnet är feberört, bara tror..









































Min man observerade fotbladets frukter  och jag föll bl.a för Potentilla anserina ssp. groenlandica. 
Gissa vad vi hade med oss hem ;-))








































Snygga blad, Ligularia kanske?




Det är svårt att berätta om trädgårdar man besökt och verkligen göra dem rättvisa. Ingen känner trädgården bättre än ägaren själv och ingen annan vet i vilka vinklar trädgården är som finast vid en viss tidpunkt, så därför lägger jag bara ut bilder utan särskilt mycket text.

Vi besökte ytterligare en trädgård i Piteå och mer om den kommer nästa vecka. Känner mig lite trött på blogger just nu. Tusan så svårt att få text och bilder att stämma.

10 kommentarer:

  1. Vilka härliga trädgårdsbilder - de ger inspiration och en längtan efter sommaren också! Bästa hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig trädgårdsresa ni gjort!! Kul när båda är intresserade. Skulle aldrig få med mig sambon...Grönlilja har även jag planterat ner i år. Har spanat in den i flera år nu och hoppas förstås att den ska trivas här också. Kan det vara en Anguriagurka den taggiga? Sådde något liknade i förra trädgården . Frön finns i såfall hos Impecta:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Det är det bästa.. att åka till andras trädgårdar och avis som sjutton är jag att du varit hos Berit :)

    Fotbladets frukter är superhäftiga och jag blir lika överraskad varje år när de plötsligt är där!
    Tack för inspirerande och lockande bilder på trädgårdar i norr :)

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  4. Vilket fint reportage från Ulrikas trädgård.en underbar trädgård att vandra i :)
    Den gurka du grubblar över heter Echinocystis lobata, Taggreva, eller Amerikansk vildgurka , jag har frön av den om du vill ha . Ja den heter Triosteum himalayanum Feberrot men den du fick heter Triosteum pinnatifidum , Flikfeberrot .
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många tack både för namn och plantor. Flikfeberroten är planterad sedan någon vecka. Tur för det verkar som om kyla och minusgrader kommer till helgen.

      Radera
  5. Hej Glädjekällan! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig för ett eventuellt samarbete. Mejla mig: info@gardenhome.se /Marianne på Gardenhome

    SvaraRadera
  6. Någon gång ska vi också besöka dessa fantastiska trädgårdar o dess ägare, Får se när det blir :) underbara bilder som lockar! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  7. Tack för de härliga trädgårdstipsen. Jag måste generat erkänna att jag varit norr om Stockholm två gånger i mitt rätt så långa liv. Men nu står det på önskelistan :)

    Undrar... har du kvar några av fröerna från din Acer, tror det var en strimlönn? Kan jag få köpa några eller vill du byta något?

    Och sen glömde jag kommentera de utomordentliga snygga växtstöden i ditt höjdarinlägg!

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  8. Förstår precis hur du menar med att få bild och text att stämma, men du göt det med den äran. Något bra måste du göra när jag blir så inspirerad av både bilderna och texten :-) Jag gillar speciellt kantbilderna. Att trädgårdsägaren använt fantasin och lag dem lite olika. Något som jag definitivt tar till mig.
    /Anja

    SvaraRadera