torsdag 1 oktober 2015

Har de tränat höjdhopp?

Det var den frågan jag ställde mig när jag såg rådjursspåren i grönsakslandet igår. 



























Mangold, svartrötter och rödbetor hade mumsats på 




























och i jorden fanns tydliga fotavtryck så det gick inte att ta miste på vem eller vilka besökarna varit. 
Hoppat över de ca 2,5 m höga armeringsmattorna hade de inte gjort. Det visade sig att det var jag som hade glömt att stänga dörren till buren när jag var där i fredags för att hämta blommor .








































Fortfarande finns mycket att skörda 








































och luktärterna bara blommar och blommar. Hoppas jag hinner plocka många fler buketter innan frosten kommer.








































I går rensade jag bland grönsakerna som skall få stå kvar ett tag till och klippt bort alla jordgubbsrevor. Sedan planterades vitlöken där kålrabbin stått. Sex olika sorter blev det. Använde eget utsäde till fyra, tog de största lökarna och två nya sorter, Messidrome och Therador som jag köpt. 


























Jag har försök hålla isär de olika vitlökssorterna för både min man och jag är nyfikna  på hur de skiljer sig åt i smaken. Hittills har vi inte känt någon skillnad alls. Alla är lika goda. Lika viktig som smaken är den där härliga känslan man får när man står där i köket och skalar en 'egen' klyfta. Nog kan man ha relationer till egenodlade grönsaker ;-))?

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. De kära vilda djuren vad kan man göra åt dem - inte mycket förutom att göra sitt bästa för att hålla dem ifrån det man helst vill ha för sig själv i trädgården. Själv har jag fått hela mangoldbeståndet rensat två gånger i sommar och tulpanerna blev kraftigt decimerade i våras. I höst kommer jag bara att plantera narcisser! Bästa hälsningar Anna

    SvaraRadera
  2. Attans att du glömde stänga grinden :( Hoppas inte de hann äta upp för mycket för dig. Har funderat i flera år på att plantera vitlök men kommer aldrig till skott :( Ser så läckert ut att kunna skörda stora fina alldeles egen vitlök:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag inspirerad att sätta egen vitlök. Jag har bara satt "den vanliga", men här finns ju mer att utforska.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Hehhee! Sån't händer! Men huvudsaken är att de inte tränat höjdhopp ;-))!
    Mitt gissel, familjen Skogsmulle, eller som vi säger grävlingen, måste däremot har lärt sig att flyga.
    Vårt hermetiskt tillslutna enklav får ändå regelbundet besök och gräsmattan plöjs upp.
    Jag har heller inte känt skillnad på smaken av olika vitlökar. Kanske smakar de lika som alldeles färska men utvecklar lite olika aromer om ett par månader?

    Jag fick aldrig något svar på om 'Johanna' föll i god jord som present?

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Tråkigt med objudna gäster i trädgården... Dock härligt att det finns mycket kvar att skörda :) //Victoria

    SvaraRadera
  6. Dom verkar gå och spana dom små odjuren så man måste komma ihåg att stänga till. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera