söndag 9 augusti 2015

Sockerärter

är nog tillsammans med kålrabbi de godaste grönsaker jag vet, i alla fall om jag bara måste välja några få. Skall det heta ärter eller ärtor? I Svenska akademiens ordlista från 1973 heter det sockerärter och både ärter och ärtor är korrekt men det har nog blåst många vindar sedan dess.






























Kålrabbi har vi skördat. 








































Förgrodda plantor som planterades ut i slutet av maj. 








































Sockerärterna som såddes direkt på friland i början av juni tycker jag har tagit god tid, ovanligt god tid, på sig innan de behagat blomma och ännu har jag inte kunnat skörda särskilt många ärtskidor.








































Men nu blommar de för fullt och plantorna är säkert ett par meter höga. Enligt Lena Israelsson och boken Handbok för Köksträdgården skall just sockerärter vara bland de lönsammaste grönsakerna att odla och de skall växa lika bra i Norrland som i Skåne och det skall inte ha någon betydelse om det är en amatör eller ett proffs som odlar. Detta tar jag fasta på och hoppas som amatör kunna skörda riktigt många när jag kommer till landet nästa gång.

5 kommentarer:

  1. Där håller jag verkligen med dig, kålrabbi är fantastiskt gott men jättedyra att köpa så man kanske skulle börja odla dem i stället :) Tycker att mycket är sent i år, men det brukar jämna ut sig till slut :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Sockerärtor är så gott. Jag kanske också ska ta fasta på det som Lena Israelsson skriver:) Har aldrig provat att odla dem. Hoppas du får en riklig skörd.
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Wow, så mycket gott! Vi har "bara" frukt och bär på vårt berg...

    SvaraRadera
  4. Kålrabbi är jag dålig på. Hur använder du den?
    Tråkigt att du inte fått njuta av sockerärtorna ännu. Jag brukar förså dom också. Det sparar man en månad på, men nu har du ju mycket kvar att se fram emot.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kålrabbi är väldigt god att äta rå. Krispig och ganska mild i smaken. I veckan gjorde jag en gratäng på förkokt kålrabbi och sockerärter. Den blev mycket god. Receptet hittade jag på nätet. Nästa år skall jag inte bara förså luktärter utan även sockerärtor. Sådde en ny omgång av sockerärtorna i mitten på juli och de kommer riktigt fint.
      Ha det gott.
      Birgitta

      Radera