torsdag 9 juli 2015

Linnés döttrar

eller stjärnflocka som den egentligen heter, vita blåklockor och vita liljor som ännu inte börjat blomma, så ser det ut i den stora rabatten vid växthuset just nu. Nästan så den kan kallas den vita rabatten.



























Med mycket, väldigt mycket storhetsvansinne kan jag nästan tro att jag befinner mig i en del av Vita Sackerville Wests trädgård på Sissinghurst ;-))



När det gäller stjärnflockorna är det egentligen inte själva blommorna utan svepbladen vi ser, blommorna är en flock små vita eller rosa 'knappar' omgivna av stora svepblad. Några betydligt större än andra.



'Enligt osäkra källor skulle stjärnflockan ha förts till Sverige med karoliner som återvänt från Bender. Ett gammalt namn är 'mormors brosch'. Linné kallade den 'fröknar', och ett namn som sedan ofta användes är 'Linnés döttrar'. En stjälk med blommor består ofta av en blomma i toppen och fyra lite längre ned. Man tänkte sig att den högsta blomman symboliserade Linnés hustru och de andra hans fyra döttrar (sonen var inte medräknad). I början av 1800-talet var stjärnflockan särskilt populär som trädgårdsväxt eftersom den även trivs bra i halvskugga. 'Fint folk' vistades nämligen helst i skuggiga delar av trädgården, då de inte ville bli solbrända och därmed riskera att tas för vanliga arbetare. Jordstammen och stjälken innehåller en eterisk olja som verkar aptitstimulerande och magstärkande.' Informationen har jag tagit från http://ortagarden.rostock.se/


Det skulle vara väldigt roligt om de vitblommande liljorna hann slå ut innan floxen med de pastellfärgade blommorna så jag får uppleva hur den vita rabatten blir eller kan bli i 'verkligheten'.



Fortsatt njutningsbar sommar önskar jag alla!

PS! Hoppas ni förstår att det där med Sissinghurst bara är på skoj!

5 kommentarer:

  1. Vilken intressant information om stjärnflockan, det ska jag lägga på minnet och lycka till med vita rabatten, man kan ju inte styra när blommorna slår ut.Trevlig helg/Monica

    SvaraRadera
  2. Tror absolut att din vita rabatt är minst lika fin som den påSsissinghurt!
    -Tack för fin kommentar på min rosblogg - så trevligt att jag dök upp i dina tankar.
    Ha en fortsatt skön sommar i din vackra trädgård!

    SvaraRadera
  3. Stjärnflocka har plats i både mitt hjärta och i en rabatt. Min rabatt som består mest av dessa i lite olika färger är inte så bra som jag trodde att den skulle vara .Rörigt och ocharmigt.
    I Klippträdgården såg jag en och en, lite här och var, nästan som solitärer. Då smalt jag alldeles och tyckte att SÅÅÅ ska de växa. Att du har dem som ett inslag i en vit rabatt är säkert väldigt fint och jag håller tummarna så att din vita lilja hinner fullborda den rabatten :-)!
    Nu ser jag att min. börjar fröså sig på berget i några sprickor där. Det gillar jag!

    Ha det gott!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Vilka enormt fina bilder på Stjärnflockan du visar.
    Din/er trädgård är så fantastiskt vacker så det är inte alls storhetsvansinne att tänka 'trädgård på Sissinghurst' utan det passar perfekt.

    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  5. jag tror också att jag flanerar i Sissinghurst :)
    Jag har dessutom hennes böcker!

    SvaraRadera