onsdag 27 maj 2015

Inte särskilt ofta

men ibland känner jag ett starkt behov av att säga 'fula ord', ja riktigt svära och det har jag gjort vid ett par tillfällen den här våren. Kanske undrar du vem eller vilka jag svurit över? Jo dessa förb......  mördarsniglar, spanska skogssniglar, som mer eller mindre invaderat vårt grönsaksland.



Jag misstänker starkt att det är sniglarna som ätit upp fröplantorna från sådderna av rotfrukter som jag gjorde i höstas. Flera av dem började gro men sedan var småplantorna bara helt borta. 
Vi har våra grönsaksodlingar på landet och nu under våren är vi inte där varje dag. För någon vecka sedan sådde jag om. Kanske var det då lite sent att så morötter, persiljerötter, palsternackor och svartrötter men hösten kan förhoppningsvis bli både lång och varm.

De första salladsplantorna jag satte ut för ett par tre veckor sedan försvann de också och vilka som haft kalas är det ingen tvekan om. Vi tycker inte om att använda bekämpningsmedel men när vi för några dagar sedan planterade ut resten av årets grönsaks och blomplantor lade vi ut snigelgift och idag när jag gjorde ett besök i grönsakslandet fanns nästan alla plantorna kvar.



Den förgrodda potatisen som vi satte i mitten av april kommer fint. Kanske kan vi ha egen färskpotatis till midsommar?
Fint kommer också vitlöken vi planterade i höstas. Det är den du ser i bakgrunden. 





För drygt ett år sedan skrev jag att vår både rådjurs och gelsäkraodlingsbur snart skulle vara klar. Om det med snart menas ett år, så är den klar nu. Idag svetsade maken på plåtbanden som skall stoppa sniglarna från att ta sig in bland grönsakerna.










































Hoppas nu verkligen att detta snigelstopp fungerar så att jag själv kan få bestämma över vad som skall ätas.



7 kommentarer:

  1. Innan jag skaffade elstaket runt trädgårdslandet höll jag nästan på att ge upp. Satte ut omgång på omgång av halvstora salladsplantor och annat som efter ett par dagar var nerätna med slemspår bredvid. Hoppas ny innerligt att din nya kant funkar. Själv tänkte jag prova nåt liknande runt Äppelstunden där ramslöken står i ytterkant helt utlämnade till snigelinvasionen. De lär gilla ramslök har jag hört.
    Berätta gärna hur kanten fungerar så småningom.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Smart och snyggt skydd. Rapportera hur det går! Har precis vattnat ut årets första nematoder.

    SvaraRadera
  3. Usch så trist! Förstår din ilska och frustration mer än väl, har ju liknande problem med rådjuren :( Fast "peppar peppar" sedan jag sprutade rabatterna med Trico Garden har jag inte sett till dem :) Ska spruta en omgång till idag :) Kanske jag kan få se dagliljorna blomma i år :) Hoppas verkligen att ert/Sunes jobb med snigelstaketet fungerar nu! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  4. Ibland behövs dessa kraftuttryck, eller hur? Ja, inte kul, inte kul..
    Så smart snigelstaket! Även snyggt!
    Lycka till!
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Vi kan svära ihop och jag kan lära dig svulstiga svordomar på finska också ;-)!
    Det kommer säkert att funka fint med snigelbromsen! Du skriver förstås rapporter om den ?

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Förstår din ilska! Perfekt med en egen svetsare...det skulle alla trädgårdsälskare ha;))
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Så trist med sniglarna. Vi har inga sån odlingar så det problemet slipper vi. Jag har bara plockat en mördarsnigel hittills i år men dom kommer nog. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera