söndag 17 augusti 2014

Bruna till färgen

men inte alls vissna är gräsen Carex buchananii
Carex comans, Carex comans ’Kupferflamme’, Carex flagellifera och Carex speciosa ’Vulkan’.



Alla härstammar de från Nya Zeeland och är troligen bara härdiga i den södra fjärdedelen av Sverige om de står väldränerat.






Carex buchananii, kopparstarr, har bredare blad än bronsstarren och en intensivare, klarare och färgrikare lyster, tycker jag. 








Carex comans, bronsstarr, är mera matt i färgen än kopparstarren. Den frösår sig en hel del men plantorna är lätta att dra upp och plantera i kruka eller där man vill ha dem.




Själv är jag glad och tacksam över alla småplantor som dyker upp så det får gärna komma många = fina gratisplantor till höstens och vinterns krukplanteringar. Milda vintrar ’övervintrar’ starren även i kruka.
Klipp helst inte ner starren utan kamma ur vissna blad på våren. Avklippta ser plantorna stubbade ut väldigt länge. Själv har jag försökt bränna bort allt torrt och risigt tidigt på säsongen men ibland har tyvärr även delar av buxbomskloten följt med av bara farten.





Mitt första möte med Carex flagellifera var på Göteborgs Botan för några år sedan och då föll jag för de rosa skiftningarna i allt det bruna. Skickade efter fröer från STA och fick upp tre plantor. Tyvärr dog alla föra vårvintern. De klarade inte den långa barfrosten. I onsdags när jag började ogräsrensa, efter sommarens semester från trädgården, hittade jag strax intill deras växtplats två små självsådda plantor.  






Själv är jag just nu väldigt förtjust i kombinationen stramt formklippt buxbom i mörkgrönt och ruffsiga gräsperuker i brunt.

Igår när vi besökte Landvetters plantskola köpte jag en kärleksört, med brunröda och lite grådaggiga blad, som jag inte stött på tidigare. Hylotelephium ruprechtii 'Hab Grey', En riktig 'läckerbit' tycker jag som är väldigt förtjust i kärleksört.






På Odla.nu hittade jag detta när jag sökte information om den på nätet. 'Den finska kärleksörten Hylotelephium 'Hab Grey' är en stabil och odlingsvärd sort med spännande grålila bladfärg' Visst låter det bra!


Fortsatt trevlig helg!



10 kommentarer:

  1. Vilka härliga växter med vacker höstbrun färg! Hade kopparstarr förr då jag jobbade på plantis men tyvärr klarade den inte vintern här. Fin blogg du har!
    Må så gott!
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Gillar också både gräs och kärleksört! Mycket vackert!!
    Min penséeteater är nedtagen för säsongen. Det som växer i gruset nedanför är fröplantor från förra årets penséer. Ser lite skräpigt ut, men jag har inte hjärta att ta bort dom.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Åh vilka fina gräs! Själv har jag ett fåtal sorter, ett som haft svårt att klara vintern är Uncinia rubra, planterat tillsammans med mina buxbom. Satte det i kruka i våras, har överlevt men inte mycket mer, är nu åter i rabatten, få se hur det går. Min syrenhortensia var bland det första jag planterade, 1982.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uncinia rubra köpte jag i England när jag var där på trädgårdsresa med Rosebud's för några år sedan, men det har jag förvarat frostfritt inomhus. Tror att det inte klarar sig utomhus under vintern.
      Birgitta

      Radera
  4. Så härligt inspirerande inlägg! Inte för att kopparstarr vill bo här, men jag kan ju ha den som ettåring.
    Ha det gott.
    Törnrosa

    SvaraRadera
  5. Härliga och rara växter i ljuva höstfärger!

    SvaraRadera
  6. Hejsan Birgitta!
    ...å tänk så mycket liv dessa tuvor skapar! När solen skiner på dem skimrar de i koppar, guld eller silver, beroende på arten och sorten.
    Även bland mina gräsfavoriter - fast å andra sidan är nästan alla prydnadsgräs mina favvon :-)!

    /Anja

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga höstfärger du har på dina Carex. Härliga bilder. Jag är ju gräs-älskare jag också, och skaffar mig fler för varje år som går. Tack för ett trevligt inlägg/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Äntligen hittade jag bilden på min brunstarr. Ska den skäras? Och nu har jag sett att den förmodligen kan blomma på sommaren om man sköter den rätt?
    Sen har jag ett annat gräs som också har stått ute på balkongen; Tuvtåtel. Vad jag har läst här nu så ska den beskäras till golvnivå...vet du nåt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag klipper ner den helt varje vår, om det är rätt vet jag inte. Den brukar blomma på sensommaren, om jag minns rätt, kanske lite tidigare.

      Radera