torsdag 24 juli 2014

Passar i en rostig kruka, tycker jag

att liten klipplilja gör, Arthropodium candidum.



Fick några småplantor av en god vän tidigt i våras och nu har de fyllt krukan och blommar med små, små vita blommor som när solen går ner stänger sig och går till ro.







































Blommorna, visst är de fina men det är de prickiga och rostfärgade bladen som jag är mest förtjust i.
Klippliljan är inte vinterhärdig och jag vet ännu inte hur jag skall lyckas få den att överleva vår långa mörka årstid. Kom gärna med tips.
Jag njuter av värmen och är glad över att vi har kommunalt vatten.

6 kommentarer:

  1. Ja du Birgitta! Den såg jag hos dig och började fantisera hur fint den skulle klä även någon av mina rostiga pryttlar! Tänk, så det kan bli ;-) !!!
    Eller i klartext: Den var väldigt läcker! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja, du får gärna ta del av mina plantor. Kunde du hjälpa mig med övervintringen skulle jag bli mer än glad. Vet inte om de klarar mörker eller måste ha tillgång till ljus hela vintern.
      Njut av värmen, snart är den slut för den här gången.
      Birgitta

      Radera
  2. Vilken liten sötnos! Riktigt läckert Birgitta, men så är du också en mästare på att "få till det" :) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Dom gifter sig med varandra, som man säger:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Fint, skirt, läckert. Övervintringen vet jag dock inget om.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera