torsdag 31 juli 2014

Egenodlat – närodlat, ekologiskt och roligt.

Vitbeta, gulbeta och rödbeta gratinerade med getost, honung och rosmarin.  Sockerärterna har bara varit nere och vänt i kokande lättsaltat vatten, sedan kyldes de av och fick torka innan de hamnade som extra färgklick på betorna.



De små gröna knopparna är solrosor som kokat i 5 min och sedan fått citronsmör över sig. Smakar lite som kronärtskocka men har en beska i smaken som inte de har. Gästerna och jag tyckte solrosknopparna var goda men det tyckte inte maken. Kan den beska smaken bero på den torra och regnfattiga sommaren?  Många av grönsakerna har vattnats men inte solrosorna. Skall göra ett nytt försök när det kommit ordentligt med regn.


Sockerärtorna som redan gett bra skörd bara växer och växer.



Salladsplantor som finns kvar har börjat blomma men jag har sått nya. Några har orkat titta upp men jag hoppas fler skall komma nu när de fått vatten i några dagar.







































En eldig böna  – rosenbönan.
























Svartrötterna, i alla fall en del, är tjocka som tummen. Det är många, många år sedan jag odlade svartrötter så det skall bli väldigt roligt när det är dags för skörd.

Älskar mitt grönsaksland. Att bara gå där och lyfta på squashbladen för att se om det finns något under, plocka buketter med luktärter, stoppa en sockerärt i munnen eller dra lite ogräs är ren njutning.
Fortsatt skön sommar!

9 kommentarer:

  1. Vilken fin och intressant blogg!
    Tack för titten, återkommer säkert fler gånger.
    / Lena

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att det är underbart att gå där, rena paradiset:) Ser väldigt gott ut med gratinerade betor! Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Helt underbart! Det finns en del intressant "ogräs" också...

    SvaraRadera
  4. Det måste kännas lyxigt att kunna äta egenodlade grönsaker. Själv odlar jag 'bara' tomater i växthuset numera men det är gott det också. Ha det fint/Carita

    SvaraRadera
  5. Juu, juu fru Glädjekällan! Nog är jag väldigt avundsjuk även om jag unnar just dig alla denna rikedom. Får se om jag också får uppleva köksträdgården nästa vår hemma hos oss. /Anja

    SvaraRadera
  6. Oj vad det växer frodigt hos dig. Och högsta kvalité får du på tallriken!

    SvaraRadera
  7. Förstår att du älskar ditt grönsaksland det är så fint. Finns inget som är så tillfredsställande som att pyssla där. Det är mitt bästa ställe.
    Din blandning av betor med ost och dressing får det att vattnas i munnen. Tur att jag nyss har ätit.
    Anette

    SvaraRadera
  8. Så fräscht och gott med egna grönsaker! Solrosknoppar visste jag inte att man kan äta, intressant.
    Kram Inger

    SvaraRadera